Det gäller att gå in i rollen!
I dag ska Matildas klass avsluta temat "förr i tiden" med att klä sig i gammaldags kläder och så ska de ha med sig egen matsäck för man hade ju inte servering i skolan.
Matilda ville absolut bara ha med sig två kalla potatisar till matsäck för det verkar i hennes öron vara sånt man åt förr när man var fattig, men jag förklarade för henne att hon är en rik unge från förr i tiden, som typ Madicken, så här får det bli potatissallad och rostbiff, eftersom hon har fin sjömansklänning som ser 1800-tals aktig ut.
För att få henne att gå in i rollen ordentligt gjorde jag två hårt flätade kringlor i håret, hon gnällde, och jag sa "ska man vara fin får man lida pin" (hon såg mer ut som Pluto, men jag sa inget) och så packade jag in kex i smörpapper som skulle räcka till alla hennes klasskamrater.
Sedan tog jag fram flytande bläck och skrev en lapp till fröken.
Lite fjäsk sådär som jag tror fina föräldrar pysslade med när det begav sig.
Nu tror jag inte att det fanns bokstavskex med fullkorn i på den tiden, men "man tager vad man haver" som Kajsa Varg sa, och hon levde ju förr i tiden.


Kommentarer

Petra:

Vad roligt det låter med en sådan temavecka! Det ska jag lägga som förslag i yngste sonens klass.

2008-10-17 @ 11:33:34
FF:

Aah, vad snyggt med "riktig" bläck-penna, -horn å grejer. Som sagt, det gäller att gå in rollen :-)

Och jag antar klasskamraterna blev gladare för bokstavskex än för nån 1800-tals variant... Men, jag kan ha fel.

2008-10-17 @ 15:35:44

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.