April -07
Släng dej i väggen Åsne Seijerstad!
Rapport från ett krigsdrabbat.......gräsmatta?

Att vara korrespondent i ett krigshärjat land är ju macho. De brukar stå och hålla ena handen på hjälmen som precis håller på att glida av huvudet och så har de skyddsväst, med snabba ord försöker de rapportera om fasansfulla grejer de sett medan man i bakgrunden hör granater och bomber som smäller. Lite ljusbrun sand som dammar runt mellan trasiga hus. -Det här är Rolf Porseryd i ett krigshärjat Afganistan! Jo då ...imponerande...men jag har väl också upplevt ett och annat?!
Jag och mannen spelade kubb i går. Men två åttaåringar, en sjuåring, en sexåring och en på tre.
Vi får vara glada att vi fortfarande lever. De tre yngsta hade mindre bra koll på vart kubbarna skulle hamna efter att de svingat i väg dem. Jag var bara några MILLIMETER från att få en mitt i pallet, likaså lillen som jag trodde satt på säkert avstånd...Men så kom ju Matilda på att man kunde springa fram och svinga i väg kubbarna, och då blev det hela LIVSFARLIGT.Jag har med nöd och näppe precis kommit förbi den värsta chocken.



Forts. (från nedan)

Så i alla fall där står vi nu och det finns flera olika rum som man kan gå in i där lärarna visar sina instrument och de låter även barnen prova på. Filippa säger att hon vill spela gitarr(yeeesss!!!) eller fiol (please kill me) eller bastuba (kill me now - not a second later)eller piano (vart fan ska vi få plats med det?!)
Jag försöker se mest entusiastisk ut när vi är i gitarrummet,
JAG: - "Wow, Lippa, du kan ju spela riktigt bra redan, du klär i gitarr!!Du ser ut som en popstjärna vettja´!"
LÄRAREN: - "Men det finns många andra fina instrument också"
JAG: -"men det KLÄR henne!" (Gubbjävel,förstör inte det här nu)
LÄRAREN: - "vi har brist på blåsare på musikskolan, till orkestern, har ni provat trumpet eller trombon?!
JAG: - "Hon är allergisk mot mässing, så det går nog inte"
FILIPPA: - "Är jag"?
JAG: - "Nej, mamma skojar lite, kom så går vi till fiolen och tittar"
Det hela slutar med att Filippa väljer gitarr utan att jag behöver böna eller be, men fiolen lockade, och jag förstår henne, för fiolläraren var riktigt snygg. Synd att han var skåning bara....



Vilket instrument?
I musikens underbara värld...

I dag var jag och Filippa på musikskolan för att prova på olika instrument, hon får ju äntligen lägga av med den där jobbiga blockflöjten och välja något med lite mer status i.Har man någon gång sett en vuxen människa spela blockflöjt?! Det skulle i så fall vara en äcklig sliskig man i typ sockiplast och snedkammad tunnt grått hår.Säkert pedofil.Annars spelar ju inte en vettig vuxen blockflöjt.
Så där står vi på musikskolan och nu ska dottern få testa sig fram i musikens underbara värld.
(Jag har redan för mig själv bestämt att jag helst ser henne med en gitarr, eftersom jag själv alltid ångrat att jag inte valde det...nej, idiot som jag var 9 år gammal valde jag TRUMPET bara för att en kompis spelade det. ÅÅÅ vilken glädje jag inte har haft av trumpet, men oj vad jag har varit avundsjuk på folk som lite spontant drar fram en gitarr på någon fest och bara vrålimpar på alla...)




Repris på "veckans det skulle jag inte ha gjort"

Det är bara onsdag, men har redan en lista:

  1. Mannen står i telefon, jag kommer hem från ICA, frågar äldsta dottern vem pappa pratar med, får svaret att det är farmor och farfar i telefon, jag går ut till bilen och hämtar fler kassar, kommer in och ser min man utan telefonlur  = alltså pratar han inte längre. Så jag säger HÖGT OCH TYDLIGT: "var det de som ringde eller du? Hon var ju så tjurig för att vi inte stannade där över påsken? Mannen som stått i profil mot mig, vänder på huvudet och...uppps...luren var på andra sidan av hans tjocka huvud. Svärföräldrarna har en sån där högtalartelefon som sitter på väggen så båda kan stå och höra vad som sägs och det är bra ljud. Min man fick jobba järnet för att prata bort sin storkäftade fru.
  2. Skulle inte köpt en illa blyertsteckning av en turk som knackade dörr, nu har även hans polare fått nys om att det finns en lättlurad kärring i Heda som betalar 150:- för vilken skit som helst.
  3. Skulle inte ha köpt godis och slagit in till Filippas kompis som hade tjejkväll. Kom på dagen efter att hon har diabetes.
  4. Var jag tvungen att riva av tånaglarna framför "House"? Det blöder från samtliga tår eftersom jag drog för långt ner. Kanske använda nagelsax nästa gång?



Lite trött

Vilka missar det blir...
När man tror att sonen lärt sig sova trodde man fel. (Det borde stå i FN:s konvention att alla har rätt till sömn) Han vaknar på natten och smackar med munnen som en efterbliven travhäst och jag vet fan inte vad han vill säga med det där smackandet. Men jag vet att han ligger lågt i kurs hos mig i dag. Just nu ligger han och sussar sött efter frukosten medan jag är så trött att jag har begynnande magsår eller nåt. Tröttheten har denna morgon gett sig uttryck på dessa sätt:
  1. Gapade på Filippa att skynda sig med frukosten för hon ska till dagis (Hon var redan klar och går dessutom i skolan)
  2. Tog kaviar på min macka fast jag avskyr det(trodde det var kräftost)
  3. Försökte ta på Sixten en bodysuit i storlek 80 (han är tre år)
  4. Grät nästan när jag hörde att Boris Jeltsin dött (det var väl snarare dags för den gamla suputen att vandra vidare?)
  5. Vände fel på Libressebindan (jäklar vad klistret på baksidan var effektivt, gjorde megaont att slita loss!)
Hoppas på bättre sömn i morgon detta går ju inget bra....



Jag har närt en Paris Hilton vid min barm!

Vad har vi gjort för fel?
Vi är på väg på shoppingtur hela familjen, jag och mannen springer runt som yra höns för att få med vällingflaska, pulver, blöjor, ombyte (det är alltid i shoppingcenter sonen skiter igenom brallorna eftersom han hänger i babybjörnselen som gör att skiten tvingar sig ut på sidorna av blöjan.) Sedan får vi inte glömma av bananerna, tack Herre för bananerna, denna underbara frukt som höjer blodsockret på vilket surt barn som helst. Sååå! allt klart -alla redo?! Bara Agaton som måste skita på sig en sista gång innan avfärd, upp till duschen och spola av! Sååå! Alla klara nu då?!Jo då efter att ha brytit ett slagsmål mellan två av barnen om den viktiga frågan, VEM som ska få HÅLLA i DÖRRHANDTAGET kan vi äntligen åka. Mannen ska precis låsa då vi upptäcker att det är 1,2,3....bara tre barn som är utanför dörren. Jag är inte bra på matte, men en unge fattas, så mycket vet jag... -Matilda!!Var är hon nu då?!Jag kikar in i hallen och hon kommer ner för trappen med rosa lackhandväska, ögonskugga och ett tjog armband och halsband på sig.Ungen är 6 år .Hon ser inte riktigt klok ut...Som ett litet bergatroll som ska visa upp alla sina skatter. Jag småler och ber henne lägga på ett kol. Jag har närt en Paris Hilton vid min barm.



Innan jag somnade....

Huvudet på kudden mmmmm.....
Som vanligt snurrar tankarna lite innan jag somnar och i går kom jag fram till:
  1. Vilken stor skillnad det blir om man glömmer att ta på sig deo när man duschat, man luktar verkligen rumänsk diskuskastare efter en dag, får göra ett nytt försök i morgon MED deo efter duschen.
  2. Att undrar vem på GB som kom på den suveräna ideén att återinföra chokladglassen Rocky road med marsmallows i. Den personen borde få en rejäl löneförhöjning.
  3. Att om man har ett ägg med två gulor i, skulle det då ha blivit kycklingtvillingar då (om hönan fick sig ett skjut) Enäggstvillingar alltså.
  4. Att undrar om jag är den enda som torkar av Lypsylet på toapapper efter att mamma lånat det? Min morsa har i och för sig "spottiga" läppar efter en stroke 1999, det känns som ett helt OK försvar om inte annat...



Skit upp till midjan....

Har inte tid med sagan om ringen..
Den här dagen har gått i 120 km/h, från att Agaton slog upp sina blå i morse har jag kutat runt med olika sysslor. Detta har jag hunnit; stryka en bamsekorg med kläder som hade hunnit bli dammiga medan Sixten frågade vad alla i Byggare Bob gänget heter fast han redan vet det (jag tror det var ett slags förhör från hans sida)detta pågick i två timmar medan Agaton försökte dra ner strykjärnet. Sedan har två tvättar hängts upp på tork, likadant där, min yngsta son försökte enträget dra ner alla plagg från ställningen och han lyckades alldeles för ofta. Jag har bytt i alla sängar (det betyder 7-8 tvättar till,faan.)Jag har gjort en näringsrik torskgryta med potatis och morötter medan Matilda terroriserat mig med allehanda frireligiösa sånger såsom"stenen är borta,Jesus är inte där, bindlarna ligger kvar han är uppstånden!" Hon hade rörelser till som absolut måste iakttagas utan att smyga en blick i grytan, för då var hon tvungen att ta om det. Och så finns det alltså människor som inte har något att göra, jag hörde talas om en kille som har dubbat om hela Sagan om ringen 1 på finlandssvenska och med olika röster...



Att lida liksom Jesus
I påskens tid då det begav sig...

Det var ju som bekant långfredag i går och syrran med familj är här. Man bubblar pålite om allt och ingenting och dricker palinka, denna dryck från Ungern som kan liknas vid terpentin eller lacknafta...Jag sitter här nu några timmar senare och hela världen gungar, särskilt tangentbordet. Men som den goda mor jag försöker vara har jag gått upp i ottan trots att jag inte la mig förrän vid fem i morse, äggen ska ju gömmas! Barnen sitter framför TV:n och jag springer,(läs;vinglar)omkring i mysbrallor och högklackat ( det var vad jag kunde finna)och medan jag springer hukar jag mig som om barnen inte kan se mig genom fönstret då. Vilket jag nu förstår att de visst kunde. I denna bakfylla/fylla vimsar jag således runt i trädgården, ändrar mig efter varje gång och försöker hitta nya ställen att gömma äggen på. Några käcka grannar går stavgång i snabb takt ute på vägen och jag ser hur de med förakt ser den fulla församlingsassistenten yra runt i högklackat och med stora ägg i famnen.Tydligen med mycket mascara under ögonen, ser ut som Alice Cooper i haloweentider..




forts.på hårfärgningstragedin...

Han jobbar in färgen i håret och jag vet innerst inne att jag kommer att ångra mig. -Nej då,tröstar han, det går ju bort efter några tvättar!Det är väl kul med lite omväxling!?
Jag vet att han gör detta för att motverka att jag tar till saxen,jag får ju mina ryck då jag bara vill klippa av riset (det händer varannan månad ungefär)och då resonerar han ju som så att med lite annan hårfärg håller jag käften några veckor till. Hans mardröm är verkligen att jag klipper av håret, han har en förkärlek för ovårdat risigt sprött uttorkat hår.(Kanske hellre det än lackkläder och piskor men ändå...)
Ja så nu står jag här i någon slags brun-koppar-kaffesumpsnyans i håret. Glad? Nej. Lärde mig inte att sitta den här gången heller.



Att lära en gammal hund...

Jag är den gamla hunden.
Att lära en gammal hund att sitta går ju inte, det har man ju hört.
Det stämmer fy fan att jag måste vara den där gamla hunden. Jag lär mig aldrig fast det ringer varningsklockor innan - Gör det inte! Stå ut ett tag till så känns det bättre typ i morgon! Vänta ut och du ska se att håret inte ser så illa ut! Tvätta det bara och lägg i lite mousse! (min hjärna gör allt för att få mig att inte öppna upp hårfärgen ur paketet. Men fingrarna lyder inte, de krafsar glatt upp den lilla plastflaskan och den lilla lilla färgtuben. Och den lillalillalilla efterbehandlingsinpackningen. Sedan kommer den lillalillalillalillalilla mannen med de lillalilla......handskarna och han är med på tonerna! Här ska vi omvandla mamma från Anne på Grönkulla till brunett! Tjoho! Nu ska vi återigen leka frisör!



Grundkurs i agronomi

Måndagmorgon
Det är tyst i huset, spöklikt. Det är bara jag och Agaton hemma,mannen jobbar och de andra tre är hos farmor och farfar 20 mil bort. Det är inte ofta de åker dit och dagarna innan har jag nästan gått och längtat tills de ska åka med lite "frihetspirr" i magen.Att bara ha en unge hemma är ju som att vara på semester med sig själv, easypeasyjapaneese....
Agaton och jag sitter och äter frukost och en traktor åker förbi huset med ett dånande ljud. Hade Sixten varit hemma skulle han ha ställt sig upp i stolen och försökt se ut han skulle hojtat "det var en traktor"!!! Det kan man ju inte begära av en 10 månaders, så det sägs inte mycket vid bordet. Jag förklarar allvarligt för Agaton att det var en bonde som åkte förbi, att nu har vårbruket börjat. "Det ska plogas, plöjas och sås.(Inte sådan sås). Och sedan på sensommaren ska det skördas då är det hektiskt. Men bli inte bonde Agaton, då kommer du bara att oroa dej över vädret och aldrig vara nöjd för det är alltid FÖR regnigt eller för SOLIGT och VARMT och ibland lägger de åkrarna i träda för att få mer EU bidrag. Det är ju inte klokt." Agaton ser på mig medan han äter leverpastejmacka och han ser ut som om han förstår. Jag kommer på mig själv att bubbla på i samma takt som barnen skulle gjort om de varit hemma.Och jag som brukar be dem vara tysta och äta i stället....



forts. (från nedan)

Förresten vad är det med dagens barn?! För mycket engelska omkring dem?
(Filippa) - Mamma kan du hämta det där resårbandet, vi ska hoppa twister?!
(Jag) - Det heter twist! Det du säger låter som en dålig amerikansk actionfilm!
(Filippa) - Ja ja! kan jag få twisterbandet nu?!
(Jag) - Men det heter twist sa jag ju!
(Filippa) - men mammaaaaaaa!!!!!!
               - mammmaaaaa!!!



vårstädning med twist

Det är ju vår med stort V och det ska städas i boden ute på tomten.
Mannen sliter ut allt, sopar golvet lagar cyklar och barnen springer runt i cirklar. (de leker att Sixten är ett fattigt litet barn som inte har föräldrar och Filippa och hennes kompis My är elaka andra hemlösa barn som jagar Sixten.Fast han heter Tommy i leken, misstänker att grundideén är hämtad ur Oliver Twist). Matilda får inte vara med för hon springer bara åt fel håll och nu surar hon och ska aldrig aldrig mera leka med dem för hon tycker att de är bajsdumma i huvet.
Jag vår städar inomhus istället.Det är enkelt, man sätter sig ner vid datorn och om mannen kommer in och frågar hur det går säger jag bara att golvet inte torkat efter moppningen så kom för fanken inte in!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.