April -08
Filosoferande om en delikatess.....

Vi är ute och eldar grenar och gamla löv och mannen kommer med en stor famn kvistar som stinker vedervärdigt.
Först tror vi att det kan va typ kattpiss som luktar men det är en fränare stank än så....nej det här är värre, det luktar lik. (Hur nu lik luktar....)
Jag upptäcker till slut att det är en genomrutten kräfta som någon fågel eller katt stulit av grannen som är yrkesfiskare.
Jag är ju mer förtjust i kräftor än vad kanske andra normala kräftälskare är, så jag börjar genast undra över HUR sjuk man skulle bli om man höll för näsan och verkligen käkade upp den där ruttna grönfärgade kräftan....Alltså jag ÖVERVÄGDE inte att göra det...men jag lekte med tanken...
Jag:- Hur sjuk tror du jag skulle bli om jag åt upp den?
Mannen:- Väldigt sjuk, kan du röra om i elden lite?
Jag: -Men HUR sjuk? Skulle jag bli magsjuk i några dagar eller skulle jag bli inlagd på sjukhuset?
Mannen: -På mentalsjukhus om inte annat...Rör om i elden nu, ta de där kottarna på sidan där med.
Jag: -Jag kanske rent utav skulle dö?!
Mannen:(börjar få nog av mitt resonemang, eller så är han rädd att jag faktiskt äter upp den)-Snälla älskling, snart är det knappt glöd kvar, rör om i elden nu!
Kräftan börjar trots sin ruttenhet få färg i elden, den blir faktiskt röd!Jag blir munter.
Jag: -Titta, titta älskling! Den är röd!!Jag trodde inte döda kräftor blev röda när de hettades upp!?!
Mannen: -Mmmmmm....
Jag: -Den ser ju aptitlig ut nu, som en vanlig kräfta!
Mannen (vill byta samtalsämne?): -Jag kan åka till ICA sedan och köpa, okej?
Jag: -Undrar om jag skulle bli mindre magsjuk om jag åt den nu, när den är uppvärmd och röd?
Mannen: -Ska jag ta över här så kan du plocka kvistar medan du tänker istället?
Jag: -Jag hade inte tänkt ÄTA den, om du tror det....



Mumma!!!



Utdrag ur Matildas berättarbok:

I förskoleklassen ritar barnen i skrivhäften och berättar för fröken vad hon ska skriva under bilderna:

sidan 2;"Mamma äter sur döskalle och om hon klarar det ska pappa köpa en Odd Molly"

sidan 4; "Mamma fick en Odd Molly-klänning och dansar framför spegeln"

sidan 9; "Mamma äter chili och jag hejar på"
sidan 10; "Mamma fick ont i magen"



Agatons tips till jämnåriga vänner och kamrater:

Tjenare alla monsterdiggare!

Här kommer ett litet recept för att få igång era morsor och farsor såhär på söndagsförmiddagen när de helst vill ligga och kurera sina förkylningar:
Jag startar med att trycka in en strumpa LÅÅÅNGT in i VHS-spelaren (vi har Blixten Mc Queen på DVD, så det gör mig ju inget om den inte funkar).
Sedan tar jag mig obemärkt in i skafferiet och häller ut ett helt paket kaffe på golvet
(tighta träspringor, lite trixigt för morsan att dammsuga upp, hehe).
När det är klart har äntligen mina sega föräldrar fått fram frukosten, och då ser jag till att gnugga in yoghurt på hela bordet (se till att ni får in det över hela ytan och även in i iläggskivornas springor så har de att göra ett tag). När det är klart är det bara att låta fantasin flöda, låt er inte hindras av eventuella äldre syskons spionage, utan var bara kvicka och oberäkneliga så brukar det ordna sig, själv gillar jag att rita på olika ställen, men just i dag hade visst morsan gömt undan alla pennor...
Så jag pajade brorsans nya smålegogrejer som tar en eeeevigheeeet att bygga i hop, haha, du må tro att morsan och brorsan blev tokiga!
Nu ska jag sova middag för att samla kraft till nästa pass, som sagt, det är bara er fantasi som sätter gränser!
Lycka till!
/Eder Agaton Furman




-Full av goda ideér är jag!



Meddelande:

I dag kl.12.00 kommer Linda Furman att stå mitt på torget i Ödeshög, så att de som vill kan få KÄNNA på henne.
Hon har nämligen på bara några få dagar sett DANNY på MYCKET nära håll (oj, det där kunde misstolkats!), varit på Parlamentets TV-inspelning, hört och sett Barbados och Caracola SAMT fotat och TALAT med JIMMY JANSSON.(han visste inte hur blixten funkar på min mobil, men vadå...han är ju bara barnet!)
Som sagt, klockan 12.00 i dag på torget för de som vill känna på den kändisorienterade Linda Furman!
Välkomna!




Det syns inte så bra, men det stod faktiskt i tidningen!! ;-)

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.