Maj -08
Lindas äventyr i den stora staden!

I går var jag och mannen uppe i den kungliga huvudstaden.
Vi gick in till Svenskt tenn och jag gick omkring där, andäktigt som om jag var i Sixtinska kapellet i Rom eller nåt...ALLT i den affären liksom viskade till mig :-"Du vill haaaa meeej", -"Du vill äga meeeej".
En del saker till och med ROPADE -"Du vet att du vill ha mig, känn på mig!"
"Betala för mig och ta med mig hem!!"
"Du vet att du vill, fast du kommer att få mata dina barn med skorpsmulor och vatten!"
Jag gick och gnydde som en tiggande hund med maken i hasorna.
-"Men duuu...den var ju inte sååå dyr, om man tänker på att det är JOSEF FRANK som formgivit den...Alltså en bricka är ju väldigt användbar, även om den kostar 400 kronor....Den är ju så PRAKTISK och DEKORATIIIV!"
Jag fortsatte med:
-"Två brickbord för 8000:- det är ju PRISVÄRT om man tänker på att det här är KLASSIKER, att de är TIDLÖSA och det är ju dessutom en INVESTERING man gör"....

Jag kom ut från Svenskt tenn med en liten liten liten coctailbricka för 280 kr, glädjen var inte total men nåja...man kan inte få allt man pekar på.
Det vet ju minsta småbarn....suck....
Vi fortsatte Strandvägen fram och hamnade på Birger Jarlsgatan, där satte vi oss på en uteservering för att fika och kolla på folk. (Jag kollade på folk,han kollade bilar).
Alla är så jäkla fräsiga och coola, själv känner man sig som en lantlolla där man sitter i sina solglasögon från Skänningemarken -06 och de som går förbi har Miami Vice goggels a´la 80-talet (helrätt, men fy va fult).
Men ändå så ser de så coola ut, de liksom KLÄR i lustiga grejer, får det att se tufft ut.Mannen suckar drömmande:-"Åhhh, en Porche Cayenne till!" och: "Du, kolla där då, en Bentley, den var nog inte gratis"...
Men jag lägger mest intresse på alla som går förbi, med Ipods och trådlösa öronsnäckor till sina mobiler i öronen, alla hippa, coola, tuffa, chica, bratsiga, glidiga människor. Det går till och med förbi hippa pensionärer som inte ens nöjer sig med vanliga blåfärgade bastanta rullatorer som andra svenska gamlingar har, nej, de har silverfärgade lättmetallrullatorer! jag häpnar...och känner mig liten, färglös och omodern.
Då är det skönt att man bor i Ödeshögs kommun, där man kan få känna sig helrätt i sina Skänningemarken-glasögon.....



Tips från Agaton 2:

Tjena moss alla monsterdiggare!
Morsan bara jobbar och jobbar så hon hinner inte att skriva här, men jag kan ju alltid komma med några tips... Låt fantasin och kreativiteten styra era liv, precis som jag, så ska ni se vad mycket kul man kan få uppleva!
Här kommer några nya heta tips:
  1. När någon duschar, smyg då in och sätt på kranen i handfatet så de blir lite skollade! Det är så roligt att se när de skriande flyger fram bakom duschdraperiet! (En klar favorit om ni frågar mig).
  2. Glöm inte det här jag sagt om pennor, alltså det är obetalbart att se minen på päronen när de hittar ett nytt konstverk på väggen! I love it!!
  3. Har precis hittat ett hål i köksgolvet som leder ner till källaren (Det har nog stått ett element där innan jag var född)
    I det hålet kan man stoppa ner ALLT MÖJLIGT, ta gärna sånt som är viktigt för de vuxna, typ bilnycklar (morsans var för stora så det gick inte men ni kanske har mindre nycklar, det skulle blivit succé om det funkat) Man kan också knöla in lappar om föräldramöten där, ja, här är möjligheterna oändliga!
  4. Nu när det är så fint väder, öppna dörren i smyg och gå ut barfota, gärna ut till vägen. (Fy-17 för bultband på grinden bara...suck.)
  5. Och sist men för det inte sämst: Dra ner blöjan, bara lite i smyg så snoppen precis kan hänga över kanten (hänga och hänga vet jag inte, men ja,ni fattar...) Då kan man kissa på golvet och de vuxna går där och undrar vad det är för våta fläckar!
    (Det blir svårt för er tjejer men jag kan nog klura ut nån lösning åt er...)
Ha det gott till nästa gång vi hörs!
/ Eder Agaton Furman



SLÄPP UT MIG!!!!!!!!!!!!!!!


If you gotta go, you gotta go.....

Det är ju verkligen en gåta; det här med människor som klär ut sig i förr-i-tiden-kläder...Det är så noga med vilket svärd de har och vilka släktvapen de bär, att hela klädseln är tidsenlig....MEN de har ju glasögon nästan allihop! Har de missat att det inte fanns glasögon på 1200-talet?!? Hallå, det finns ju linser!
Nåja, vi var på Ekenäs slott i dag och kollade på riddarspelen och där var det en massa såna som missat att ta av sig brillorna i allafall. Där fanns försäljare som sålde träsvärd och sköldar, keramik som ser ut som medeltida lergods, brända mandlar (världens godaste doft?) och smidesprydnader.
Barnen var nöjda och glada i solen, förutom när de sprang bort sig i vimlet. (Men bara tre gånger.)
När vi till slut skulle gå mot bilen blir Sigge AKUT kissnödig, så jag ställer mig med honom bakom ett sånt där tvåfärgat runt tält med vimpel i toppen (tänk Robin Hood).
Jag: -Här kan du kissa.
Jag drar ner hans shorts och väntar på att han ska göra det han så akut måste.
Han är lite motvillig, för han är pryd och vill inte att någon ska se hans snopp.
Sigge: -Nån kan se...nån kan seeee...
Således rör han sig oroligt medan kisset ändå slår på, och det gör det med full kraft.
Vi talar Niagarafallen, fast med sprinkler.
Jag försöker förbrilt få tag om den lilla slangen som av trycket "kastar sig" i olika riktningar. Tältet får sig en ordentlig omgång kiss, mina händer, skorna, men mest tältet, och det går inte att få stopp på det!
Jag hör också samtidigt att de två gycklare som i sina narrdräkter suttit där inne och talat om mungigor och lutor slutat prata och blivit varsna om att någon pissar på deras fina tält.
Jag viskar:- Sigge,Sigge, skynda dig, vi måste gå nu!
Jag sliter upp honom i luften och kastar mig över diket bakom och upp på grusvägen mot parkeringen. Min syrra och hennes familj står där och asgarvar för de har sett spektaklet.
Jag småspringer med Sigge som håller på att tappa brallorna eftersom jag inte hunnit knyta dem ordentligt.
Gycklarna står nu bakom sitt tält och ser hur kisset rinner nerför duken, och min systerson vänder sig om och ser hur de förbannat blänger efter oss. Jag känner deras ilskna blickar i ryggen när jag smiter från brottsplatsen.
Kanske att vi hoppar över nästa års besök på Ekenäs?



Det var inte just det här tältet men ja, ni fattar........



Olika vår-stadier i livet.

Efter en dag som gått på fullt varv nonstop utan att ens hinna med att äta lunch, sitter jag här nu ute på trappen.
Alla fyra barn har kommit i säng efter storrengöring (inklusive Sixtens snoringrodda näsa och öron).
Jag har hunnit sitta här en stund och njutit av stillheten, (jag räknar inte fågelkvitter och kråkkrax, det ingår liksom i min tystnad).
Kommer på hur olika man (jag) ser på våren beroende på ålder.

När jag var 1: Fattar inget, men ge mig en flaska välling tack.

När jag var 5: Får jag gå barfota nu, snälla?!?

När jag var 10: Kan jag bada i Vättern nu, snälla?!?

När jag var 15: Nu kan jag äntligen använda mina supercoola hotpants!!!!!

När jag var 20: Nu kan jag dricka vin utomhus, (bara inte polisen ser det för då tar de flaskan har jag hört)

När jag var 25: Nu kan ungen sova ute med myggnät och tunn mössa.
 
När jag är 32: Gud, låt det få vara så här vackert ett tag till så inte värmen får allt att blomma ut på en gång!
Det är så bedövande vackert att jag till och med drar mig för att börja sommar-röka.

Nästa steg?: Nu kan jag sitta på trappen med bara fötter i filttofflorna.



Hellöu, this is a businesswoman on high level whos talking.

I dag har jag äntligen vågat lägga ut egna annonser på Tradera. (Köpa från andras har jag minsann vågat utan större problem eller fasor över vad det ska kosta.)
Det är så kul när man upptäcker hur lätt det faktiskt är!
En sådan kick! (nåja, nu krävs det ju inte så mycket för att det ska pirra till i mig....)
Så jag blev sittandes med mina annonser hela eftermiddagen och heeela kvällen och ja...nu får jag ge mig annars får Agaton gå naken i morgon.
(Jag har alltså lagt ut barnkläder på auktionerna)

Good evning!
/Penga mun



Bikt från en som dömt andra för hårt.

Usch, jag måste här krypa till korset eller i allafall bekänna något för er.
Jag har ju i tidigare inlägg här påstått att de som köper sig en bil som är vit måste ha något fel i huvet.
Jag skrev att de typ inte är kloka.
Jag har sålt Saaben och står här nu som ägare till en Volvo V 40.
Den är vit.
Ja, jag vet....men den var billig och så var den ju inte NY.
Då är man lite mindre knäpp väl?
Om man bortser från att det ser ut som någon spytt Tippex på den så är den väldigt fin och välskött.....Jag är nöjd faktiskt...och när skymningen sänker sig så här dags så ser den silvergrå ut......

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.