Om mat och att bli vän med någon...
...(som tydligen är lite hipp ändå?)

Står här och steker pannkakor åt barnen, samtidigt som jag förbereder lagen till tjälknölen som Mästerkocken och hans familj ska få i morgon. Vi ska göra ett nytt försök, den här gången utan öroninflammation, och ja, det är klart att vi bjuder på tjälknöl även denna gång. Blir den seg så har de som sagt något att skratta åt många år framöver, hur on the edge är det att bjuda på pastasallad liksom? Jag kanske skulle göra något som ska flamberas till? Tänk vilken show jag skulle bjuda på!

Nåja, men nu står jag mest och passar pannkakorna i stekpannan, och det är ju långtråkigt så därför slår jag även på laptopen i köket så jag inte blir rastlös. (vänta jag ska bara vända en pannkaka och grovhacka timjan till lagen,) Så. Jo och på facebook då rå, så har jag fått en friendrequest. Det är fint det, att någon vill vara vän med en på fejjan. Ett bevis på att man är någon som någon annan gillar eller åtminstone är nyfiken på.

Till min häpnad är det en konfirmand som vill vara min vän. Jag är konfirmandledare, Idi Amin, Pol Pot, en envåldshärskare, som ryter regler och kräver att de ska gå i kyrkan och dessutom hänga med i psalmerna. Men jo då, nu är jag vän med en konfirmand, är det inte lite vackert?

Själv skulle jag inte velat vara vän med någon över 30 när jag gick i åttan, allra minst med en konfaledare (nu konfirmerade jag mig inte då jag på den tiden ansåg att de som trodde på Gud levde i en lögn för att de var skraja för livet och döden och dessutom inte fick röka och dricka sprit.) När jag sedan fick veta att man FÅR röka och dricka så blev jag frälst. Nej, så var det förstås inte, men det hade varit lite roligt om det  var så!



Låt eder icke luras av den pluggiga uppsynen, ty bakom den glasögonprydda fasaden lurade en liten ulv på den tiden då det begav sig!


Kommentarer

fröken Elin:

Jag tycker att du har matchat färgerna på tröjmanschetterna (stavas det så?) snyggt med kjolen! Erkänn att det var coolt att sitta längst fram så att hela outfiten syntes?

2009-04-21 @ 18:35:06
fru furman:

Nä, det tyckte inte jag!!! Jag har bara fått stå en gång, och det var i andra klass för att jag var i en tillväxtperiod just då. Slutade växa på längden efter det typ, så jag fick jämt sitta....

2009-04-21 @ 18:38:17
fru furman:

förresten är jag inte lite lik Ugglan Helge?!?

2009-04-21 @ 18:39:04
Markattan:

Faktiskt det första som slog mig, likheten med Ugglan Helge. Klart att du får vänner på fejjan, fast du är envåldshärskare, eller kanske därför...



Markattan, som aldrig fick sitta

2009-04-21 @ 19:17:03
fröken Elin:

Lite Helge är det! Jag fick både stå och sitta, fast oftast stå på mellanraden. En gång satt jag bredvid en tjej som ville att jag skulle vrida mig så att hennes tjocka ben inte syntes (hmm, de gick ändå inte att dölja). Dessutom satt jag och min kompis i varsin ytterkant, med likadana tröjor piiinsamt! Eller likadana, min hade pappa köpt i en fin märkesbutik och hennes var en kopia från Ullared, men ingen fattade skillnaden. Det stör mig än idag. Numera, som lärare, ska man ju alltid sitta. Det gillar jag inte alls. (Men mina skor syns!)

2009-04-21 @ 19:47:12
fru furman:

Ja sent ska jag glömma de knallröda skorna du hade på förra årets klassfoto! ;-)

2009-04-21 @ 20:09:05
fröken Elin:

Inga grå lärare här inte! ;-)

2009-04-21 @ 20:42:22
Gustaf:

Tur man inte har varken blogg eller skolkataloger i närheten. Isåfall pratar vi varken märkeströjor eller synas i framkant. Bara ett par osannolikt nördiga coca-bottnar till brillor...

Numera har märkeskläder tillkommit i liten skala.

2009-04-21 @ 21:15:00
Marie:

Hon som alltid fick stå längst bak på skolkorten kan nog ana ett litet litet drag av en ung Claire Wikholm snarare än Ugglan Helge...

2009-04-21 @ 22:49:15
fru furman:

Faan Marie, det var elakt! Du vet vad jag tycker om sunkiga rödvinkommunister!!!!!

2009-04-21 @ 22:57:04

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.