Va fan ä dä för föredöme rå?!?
Jo i lördags.

Julfesten.

Mannens jobb bjöd på julbord på Tranås statt. Somliga var överförfriskade till tusen, och ni vet ju hur det är....att det är från barn, idioter och fulla som man får höra sanningen.

Jag står ute med Mannen och några andra och sträcker fram handen för att ta en cigarett. Min handled blottas där jag är tatuerad. Någon fnyser föraktfullt: "tatuerad och jobbar i kyrkan"! Sedan sätter det igång, hur kunde jag dessutom stå här och röka?!? Anklagelserna kommer från en person som jag misstänker inte direkt sträckläst varken Bibeln eller någon annan religiös text. Än mindre är någon stammis på gudstjänsterna.

Jag kunde inte annat än försvara mig.

Personen i fråga ligger nu i gipsvagga. (Nej såklart inte, det hela reddes till slut ut på ett mycket bra sätt.)

Hur kommer det sig att det finns folk som VET hur man ska vara när man jobbar i kyrkan?

Jag borde ha stram knut i nacken, säga järnvägar när jag blir förbannad och endast konsumera vin vid nattvardsgång? Är det så vi ska vara vi kyrkoarbetare, är det så vi minskar klyftan mellan församlingens medlemmar och kyrkans tröskel, att vi inte visar oss som de vi är? - Inga laster, inga svagheter, utan en ren änglaavbild?

VEM kan då jobba i kyrkan? 

Jag frågar mig också så här efteråt om en lärare, fritidsledare eller varför inte en tonårsmorsa skulle bli lika hårt dömd för sin tatuering eller cigg i mungipan? 

Varför är det oftast de som sällan eller aldrig går i kyrkan som dömer oss hårdast?

Jag sitter här och kommer på svaret själv, det är ungefär som att det oftast är de mest korkade som är mest främlingsfientliga. Okunskap alltså.


Rätt virke för kyrkan?

Kommentarer

fröken Elin:

Härligt Linda, ge dem bara! Lärare blir aldrig dömda för sånt där. Bara om vi har våra pensionspengar i vapenindustrin... Eller om vi säger fula ord...

Jag råkade förresten säga "rövbetor" så din dotter hörde det.

Blir jag dömd nu???

2009-12-01 @ 19:27:47
furman:

Det är förfärligt! Jag tror jag ska ringa skolchefen!!!!!!! P.s Nya Northanger Abbey har jag också köpt på Ullared ju! Nu måste vi se den två gånger! :-)

2009-12-01 @ 19:35:17
Markattan:

Helt rätt, tjejen. Det är sådana som du jag vill se i kyrkan för att gilla läget. Då blir "grejen" trovärdig och viktig.

Om jag hade varit bara något yngre skulle jag bums bege mig till Ödeshög för att få vara med på din konfirmationsläsning.



Markattan

2009-12-01 @ 21:15:39
furman:

Vad go' du är Markattan!Puss på dej lilla apskrälle! :-)

2009-12-01 @ 21:23:38
Ann-Sofi Brax:

Du lättar upp det i kyrkan kan man lugnt säga!

2009-12-01 @ 21:31:23
magda:

Jag är lite konservativ. Jag tycker att alla som jobbar i kyrkan ska tro på Gud. Och jag tycker att alla som tror på Gud ska säga järnspikar istället för jävlar. Ja, iallafall om man jobbar i kyrkan.



För ett tag sedan hyrde jag lokal (när vi gifte oss) och han jag hyrde av svor och rökte och vi blev osams om en grej, ja hursomhelst. Jag gick hem och sa till gubben att "han är en skenhelig fan som röker och svär". Men det är väl så att det är nya tider nu. Nya värderingar. Nya jargonger. Och Gud älskar ju alla så varför bry sig?



Jag gillar dig iallafall. Eller kanske därför.

2009-12-01 @ 21:41:49
Furman:

Magda: ja är det något man knappast kan göra avkall på när man jobbar i kyrkan så är det tron på en högre makt som vi kallar Gud. Det är inte det jag pratar om. Men vad har min tro med tatueringar och feströkning att göra, det är min fråga...

2009-12-01 @ 21:58:40
Gustaf:

Jag TROR det skulle bli svårt att öka konfirmandantalet med 100% om man var damen på bilden. Men, jag kan ha fel. Och det i sig låter fördomsfullt, jo.

Tyvärr har vi nog lite till mans fördomar om stereotyper inom olika yrken. Vad som är knas är ju att göra en generalisering att man inte gör ett bra jobb för att man inte likställs med sterotypen. Sen är det väl lite "mindre fritt" på mindre ort också än här i storstan kanske.

Men, du vet ju att du har rätt - fortsätt göra ett bra jobb med att vara dig själv!

2009-12-01 @ 22:00:27
Anonym:

Jag tycker att man skall förbjuda Minareter i Ödeshög och i stället satsa på mer Vindkraft.

Kanske för abstrakt - men så är det ju - i verkliga livet.

Tatuering och konfirmation i sin ära - men det är Hedenhösargument.

Vi måste leva i nuet och vara miljösmarta,och göra som dom gör i Kantonlandet, stoppa dom nya skräniga tornen. Vi har ju dom redan i Tåkern. Fågeltornen alltså. 3 stycken till och med. Det räcker.

Nu får det vara nog. Satsa på vindkraft i närmiljö i stället.

Förresten så är kanske inte ett julbord på Statt i Tranås en kioskvältare?

2009-12-01 @ 23:36:30
Den hemska tvillingen:

Så klart att du ska vara dig själv i din tro. Med tatuering och cigg.

Fast jag håller nog på ett aldrig så litet minaret i Ödeshög. Jodå, det kan nog piffa upp tillvaron lite.



Den hemska tvillingen som inte vet vad hon ska tro....

2009-12-02 @ 07:03:42
Åsa:

Hej.



Undra vem det kunde vara som sa allt det där....???? Jag diggar din stil, det underlättar mycket när "min" tjej umgås med dig :-D, vilket hon tycker är KUL!!!!!!! Fortsätt i samma stil, så blir alla glada.



Kramizzzzzzzar

2009-12-02 @ 08:53:58
furman:

Åsa: ja VEM kan det ha varit!?! Företaget är ju inte så stort så det kommer nog fram snart! ;-)

2009-12-02 @ 09:42:03
marcela:

Självklart har du rätt. Din tro har inget att göra med vare sig tatueringar eller cigg. Tänk att vi människor ska vara så snabba att dömma varandra. Tyvärr så är det inte bara de som jobbar inom kyrkan som du utan allför många runt omkring som döms ut efter kläder, frisyrer, hudfärg m.m. Okunskap är precis vad det är. Stå på dig! Vi gillar dig för den Du är! Kram

2009-12-02 @ 09:46:36
Åse:

ja det är ju inte för inte som konfirmanderna ökat med 100% sen du tillträdde... så det talar väl sitt tydliga språk. Rock on girl!

2009-12-02 @ 11:04:02
Tigerlilja:

Man behöver inte ens jobba i kyrkan för att mötas av ungefär det där. Jag säger bara - var dig själv, den som Gud älskar.

2009-12-02 @ 12:19:55
Gustaf:

Såg ett jädrigt (...) intressant program på 8an om religioner och bl a om hur judar och araber gör anspråk på tempelberget i Jerusalem. Där sas det att fundamentalism bara är ett sätt att pracka på EN religion på en komplex värld (såklart). Och att det bara är ett tecken på osäkerhet och rädsla, att tvinga på andra sina åsikter. Har väl inte jättemkt sammanhang med detta, men jag ser ändå en parallell i okunskapen och, kanske, rädsla för vad kyrkan av idag står för.

Mkt bra sagt Tigerlilja!

2009-12-02 @ 12:58:53
Caroline:

Go Linda;)(Y)

2009-12-03 @ 20:08:16
furman:

Caroline, någon gång måste du lära mig vad ni fjortisar menar med era förkortningar.... Vad betyder (Y) ?

2009-12-03 @ 20:45:41
Gustaf:

I MSN messenger blir det "tummen upp" av (Y)

2009-12-03 @ 21:19:49
magda:

Furman. Jag missförstod dig. Dina tatueringar och rökningen har ingenting med det att göra. Råkar OFTA ut för samma sak faktiskt. Människor undrar om jag verkligen får se ut som jag gör och jobba i vården. Det är trist men vi gör väl så för att kategorisera lättare. Ungefär som jag och kyrkovaktmästaren, jag tänkte direkt att han är en gammal kriminell bara för att han betedde sig, och såg ut, på ett speciellt sätt.

2009-12-04 @ 18:33:43

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.