Min farmor....

Några dagar efter julafton åker vi till Budapest med tjejerna, min pappa och hans sambo Agnes. Det låter så mysko att skriva den snälla styvmamman nr 2 så jag hoppar över det, men ni fattar: Pappa är värsta Casanovan. (Han kommer att fräsa "va fan" när han läser det och det tycker jag känns lite kul.)

Vi ska fira nyår där och flickorna ska få träffa min farmor för första gången, hon blir 99 år i maj och vem vet hur länge till hon tänkt leva? (- inte så länge till om min stackars faster får välja, som måste bo med henne). Bäst att passa på liksom! 

Det verkar nämligen inte vara så att hon är som hon brukade vara, utan hon har snarare gått över till en farmorvariant på senilskalan 10 då hon börjat kasta ut sina trosor genom fönstret. En annan favoritsyssla är att sätta på kranarna och låta det strila, eller att slå på gasspisen.... och äta praliner. Hon ska dessutom vara ganska elak och egocentrisk, men hey, who's to blame? - när man är 98 kanske man kan få bete sig lite?

Min farmor är annars en ganska spännande människa. Som jag har förstått det så lämnade hon Ungern och min också ganska elaka farfar för en cigarillrökande ny farbror, som sålde sockervadd på tivolin runt om i Frankrike. Han hette Fritzi och kunde dricka hyperstarkt peperonispad direkt ur burken utan att göra en min.
Han dog 1976, men minnet av honom och hans plåtmage ska gå till historen.

Hon är den enda människan förutom Lill-Babs som obehindrat kan gå dygnet runt i platåskor, och hennes är gjorda av kork. Hon har samlat på sig en ofattbar mängd parfym och crèmeprover från de franska butikerna i St Etienne. Ett ganska galet samlande på tvålflingor och plastkassar finns också med i bilden. Jag vet inte om det räckte med en container när de tömde hennes lägenhet inför flytten tillbaka till Ungern. 

Hon har nästan aldrig varit hos en frisör utan ringlat upp sitt hår till en stor svart hög. En skogaholmslimpa hade lätt fått plats i burret utan att det skulle synts.

Hon har också alltid haft läppstift på sig, trots att hon inte kunnat se så har munnen målats, därav har det suttit lite överallt så länge jag kan minnas. Glasögon har hon inte velat ha eftersom det "fått henne att se gammal ut." Denna kvinna har dessutom, ända tills för ett par år sedan, betalt fullt pris för att åka buss - inte en chans att busschauffören skulle få veta att hon är pensionär! Om någon frågat efter hennes ålder har hon svarat så falskt att det skulle inneburit att hon fött Pappa när hon var 12. Hon är den enda människan jag vet som tyckt att "Andersson" är ett exotiskt och elegant efternamn.

En mycket märklig kvinna alltså. Jag befarar att jag kommer bli likadan.

Idag när en person frågade hur gammal jag var sa jag 32, fast jag vet att jag blir 34 i januari.

Det är de där generna.

Här sitter läppstiftet relativt rätt.


Kommentarer

Ting:

Underbart!

2009-12-03 @ 21:20:19
Helena m. 4:

Bingo - det är ju så de ska va' de gamla tanterna !

Inte bara flyta med i strömmen utan märkas lite (eller mycket). Kul att du uppskattar det (?) och definitivt intressant att se framöver hur många gener du plockat från hennes sida ;-)

2009-12-03 @ 21:20:49
Gustaf:

Härlig tant! Eller så slutar man bli tant när man passerar typ 80. Om man ens varit det då.

Tycker förresten hon ser rätt finurlig ut, hehe. Generna? ;-)

2009-12-03 @ 21:28:12
Magda:

Vilken härlig farmor du verkar ha!!

2009-12-03 @ 21:38:53
fröken Elin:

Vilken tant! Gissa om jag ser fram emot att se henne bli gestaltad i Berättarboken!

2009-12-03 @ 22:22:51
Åse:

Låter som något i klass med min mans mormor. Hon är drygt 86 har aldrig lagt ut en krona på porto, hon vidarebefodrar alla brev hon får så dyker det upp ett brev med logga från Landstinget, hennes adress är överstruken och vår står brevid så vet man vad som är på G... funkar bra med gamla tidningar som hon läst och vill skicka vidare också... lura systemet jajemän

2009-12-03 @ 23:05:01
Vickan:

Åhh hälsa farmorn hon ser precis ut som jag minns henne bara att håret var några nyanser mörkare...

2009-12-04 @ 00:06:12
Markattan:

Härligt med kloka gummor. Jag ska bli en excentrisk tant med lustiga hattar när jag når en aktningsvärd ålder, det har jag lovat mig själv.



Markattan

2009-12-04 @ 18:20:36
Den hemska tvillingen:

Jodå, du kommer att bli precis likadan, du är ju redan på god väg.

(Och det var menat som en komplimang!)

Trevlig helg

2009-12-04 @ 19:36:15
Ingela:

Vaa söt!!

2009-12-04 @ 22:07:32
Kusin Sussi:

Glömmer aldrig dagen uppe på Omberg med pulka och farmor.

Hon satt på bänk med filt och varm choklad och vi

"tvingades" ner för backarna först.

2009-12-05 @ 11:37:11

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.