Doftminnen
Jag är fortfarande lite traumatiserad. Vi sov hos svärföräldrarna. De brukar i vanliga fall redan ha bäddat åt mig och Mannen i deras bäddsoffa från 1984. Men inte i lördags när vi kom. Vi fick hjälpa till att bädda. Inget bra. Jag får se den kudde jag ska sova på. Den är märkt med Mannens mormors namn,  hon bodde på servicehus de sista fem åren av sitt liv och då har visst svärmor köpt henne en ny kudde som hon märkt med hennes namn, som ett dagisplagg liksom. När vi lägger oss är jag så trött att jag bara somnar på en gång. MEN vaknar senare av att det luktar gammelmormor. I hela rummet. Jag hade inget emot henne, men servicehus och gamla tanter som bara får duscha en gång i veckan hör inte till mina favoritdofter. Jag lägger mig snett ner i högerhörnet av kudden så jag bara har en spets under huvudet. Så ja...Man ligger lågt, men här i hörnet låg nog inte hon med sitt otvättade hår....skööönt.....Nu ligger jag med näsan nära madrassen istället. Nu börjar det lukta svärfars kusin Toni istället. En rubust gammal murare från München. Han som murade en hel vägg på altanen den heta sommaren 1997 utan att duscha en enda gång. Och han sov på min plats Ihhhhh...Jag vänder mig om åt andra hållet......där det stiger upp ett doftminne från den store rumänske kusinen Derzö som heller inte duschar i onödan. Det är som om de inte vill det för att vatten i kranen kanske är dyrt, och de redan är till last när de kommer på besök? Det luktar även lite tant Olympia med svinto-permanentat hår. Ihhhhh! Jag försöker spänna kroppen så den liksom inte behöver vila på madrassen, men jag är ju ingen trollkonstnär, det går inte att sväva över sängen hur jag än försöker. Så jag är lite spänd i lederna. Men i morgon åker jag till Malmö och TITTAR på Ola Salo, det är ju en tröst om någon!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.