Finns det en turbin i båtmotorn?
Ja just det!
I mellandagarna var jag och Mannen på fyllefärjan till Helsingfors, och säga vad man vill om finnar, men supa det kan de! Tänk när man sett en och samma person vara full från att båten lämnar Stockholm, tills att Taxfreen öppnar och han välter ett solglasögonställ, till sena natten då han i rökrummet är så full att han sittandes lyckas välta en stabil snurrfåtölj. Bonk!, ner på golvet där ligger han plötsligt på rökrummets vinröda heltäckningsmatta helt still på sidan. Ölen rinner ut och sugs snabbt upp av mattan. Han reser sig efter en stund med stor möda, och efter en halvtimma ser jag honom igen, med en ny öl i handen. Det är respekt  det. Jouma Lauta!
Själv gjorde jag endast ett "misstag" under resan.
Andra natten innan vi ska somna frågar jag Mannen om det finns en turbin i en sån båtmotor som driver färjan.
Vi kommer snabbt fram till att det jag menar är en dynamo som förr gjorde att cykelljus lös, inte en turbin.
Mannen redogör noga om skillnaderna respektive likheterna (jag tror inte det fanns några) mellan dynamo och turbin. Jag har redan börjat ledsna samt ångra varför i helskotta jag ställde frågan.
Var det värt det? Här ligger man och vill bara fortsätta läsa i "Mig äger ingen" av Åsa Lindborg och han bara mal om dynamos och turbiner. Förresten tror jag inte att det fanns något av det i en båtmotor.
Plötsligt går han detaljerat in på alla olika motorer som finns i världen, och hur de funkar. Skillnaderna mellan en V-motor och radmotor, "Ottomotorn" som är själva grunden till alla motorer (Halleluja, prisa Otto), hur färjan drivs, varför det dunkar så (men inte varför vi som vanligt hade "turen" att hamna i hytten precis ovanför den.)
Han hade ju fått i sig någon Viking Wave med blåbärslikör, så det ville liksom inte ta slut, all hans motorkunskap bara forsade fram likt en jättestor flod som söker sig nerför ett fall. Jag tror att han hann gå igenom hela grundkursen för fordonstekniska programmet, medan jag låg och räknade snusfläckar i hyttaket.
Men annars gick allt bra.



P.S: Det var många ryssar på båten och i Helsingfors. Ni känner ju mig: Alltså inget bra. D.S

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.