Lite Tranströmer skadar inte.

Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna
i halvmörkret
Valv gapande bakom valv och ingen överblick.
Några ljuslågor fladdrade.
En ängel utan ansikte omfamnade mig
och viskade genom hela kroppen:
"Skäms inte för att du är människa, var stolt!
Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.
Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."
Jag var blind av tårar
och föstes ut på den solsjudande piazzan
tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och
Signora Sabatini
och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.


Romanska bågar
ur samlingen För levande och döda från 1989.

Kommentarer

fru furman:

jaha så poetiskt lagda var ni alltså, inte en enda kommentar...fnyser

2009-06-14 @ 10:13:31
Gustaf:

Finns det någon gräns för hur många kommentarer man får lägga på en dag?

Jag satsade på Schyffert istället. Passade bättre just då. Men jo, det var fint.

2009-06-14 @ 11:34:51

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.