Lantmusen: vilsen i staden.

Igår kom jag hit, till staden där alla heter Glenn och jobbar på fiskfabrik.

Efter att ha lämnat Mannen på hotellet där han ska lära sig ännu mera om gas, lade jag in Äjj-Käjj's adress i GPS:en och började åka. Det skulle inte vara så krångligt hade hon sagt, bara att "ta sig över Älvsborgsbron och lite så där".

GPS-tanten jävlades med mig redan från början. "Gör om rutt", var vad hon mest tjatade om och för varje gång lät hon bara mer och mer irriterad. Det var hon ju inte, eftersom hon enbart är en elektronisk röst utan känslor, men det kändes så. Det är bilar och trafikljus överallt.

Rätt som det är kommer jag upp på en väg som känns väldigt trång. Jag får styra ut mer och mer på kanten. Jag ser ingen målad linje som borde skilja våra filer åt. De bilar jag möter körs av folk som stirrar på mig, och jag börjar ana att jag gjort något fel? Jo...jag kommer upp på en motorvägsavfart....och jag kör mot trafiken.... jag håller på att ta mig upp på motorvägen från en avfart, jag förstår det nu. En taxichaufför blänger argt på mig.

Jag svettas och skakar, var är jag, vart ska jag!?! "Gör om rutt! Gör om rutt"!!! säger GPS-kärringen om och om igen. Jag står nu på refugen med trafiken kommande mot mig i en hisnande fart.

Jag slår på varningsblinkersen och inväntar att det ska bli ett tomrum på vägen. Sedan gör jag en U-sväng åt vänster så jag kommer upp på den där förbannade bron. Det känns som om alla bilburna pendlare i Göteborgs stad stirrar på mig. Nu är jag så full av adrenalin och skam att jag skakar.

Jag fräser för mig själv att jag hatar GPS:en och även Göteborg. Men såklart är det inte Göteborgs fel, utan ...GPS:ens så klart.

Sedan kommer jag hem till Äjj-Käjj och hon möts av en hispig Fru Furman.

Vi åker in till city (HON får köra) och jag sitter som en pensionär med handväskan i knät och piper om att allt är så stort och att det är så mycket trafik. Äjj-Käjj tutar hårt och skriker "hora" eller "fitta" till någon som inte ser att det är grönt. Själv har jag använt tutan en gång i mitt liv och det var när en tjur stod på vägen hemma.

Jag skulle kunna kissa på mig. Lantmusen är på besök hos Stadsmusen. Skickligt parerar hon bilen genom den täta trafiken samtidigt som hon guidar mig runt i staden. Hon är så jäkla cool i sina solglasögon och jag är imponerad och lite rädd.

Efter en trevlig dag ska vi köpa skaldjur till kvällen och vi parkerar. Bilen bredvid har ett kulhål i sidan. Det känns som om jag är jag i Harlem! Den här bilen har varit med i en skottlossning! Lantmusen måste fota....



Coolt va!?!
Kvällen blev toktrevlig hemma hos Stadsmusen och hennes trevliga familj, och idag ligger rödvinshatten tungt på huvudet, men det var det värt!


Kommentarer

Äjj-Käjj:

Hahahaha, jag tutar inte så himla ofta heller ju men just vid grönljuset MÅSTE folk fan komma iväg för det blir ju rött igen på en sekund. Och vi blev ju stående... ( Hora var det, förresten :-) )



Jag är ju egentligen också en riktig lantis och tycker att du förde dig väldigt väl bland alla Glennar. Det var väl kanske det där med handväskan och den livrädda uppsynen då...

2009-10-14 @ 12:42:16
gladmymlan:

vänta nu lite bara, menar du att gps-rösten bara är en elektronisk röst? ingen liten liten liten pyttemänniska som har som jobb att få folk att köra hit eller dit eller dit? nu blir jag helt konfys, fattar ingenting. jag har ju pratat mkt med min gps-kille, och trott lite att vi hade nåt på G...så visar det sig att han är fejk. buhu.



ps göteborG äär en skitstad att köra i ,vi kör vilse varje år.

2009-10-14 @ 16:20:57
Tina:

Underbart att du levererar lite storstadspuls hit =)! När jag var i Göteborg lyckades jag, UTAN GPS, köra där bara spårvagnar fick köra. Fattade inte ens när blåljusen blinkade bakom mig utan konstaterade bara att det var polisen. Tills de stoppade mig. DÅ började jag skaka och skyllde på att jag var upprörd och därmed körde fel pga att jag tittat på en studentlägenhet där mina potentiella sambos var tre män som hade porrtidningar som ända lektyr. Polisen köpte det och jag släpptes fri=)! Ge Göteborg en chans- det finns goa gubbar (läs Glennar) där I promise.

2009-10-14 @ 21:44:48
Den hemska tvillingen:

Du ska nog lämna bilen nästa gång och färdas med spårvagnarna. Rätt bekvämt faktiskt.



Skulle aldrig få för mig att köra i Gbg, no ney never.

2009-10-15 @ 07:20:06
furman:

Gladmymmlan, jag vet inte hur det är med din GPS, beror nog på vad du har för fabrikat? Men våran är bara en elektronisk röst och det är en Garmin. Ge inte upp hoppet än!



Tina, det där du gjorde, att pka på spåren gjorde jag i Norrköping i våras, fast jag slapp polisen, men ALLA stirrade.

Hemska tvillingen, jag vågar inte åka spårvagn, jag vet inte hur man kliver på eller vart man ska göra det eller var jag hamnar. Mannen får köra.

2009-10-15 @ 08:42:04
gladmymlan:

ahhh drar en lättnadens suck , vi har en som heter Philip. eller Sony. det borde ju spela roll!

2009-10-15 @ 19:40:49
Flygis tycker det är roligt!:

Hahahahahahahahahahahahahah!! Kan du inte komma till Stockholm och underhålla oss lite granna?

2009-10-17 @ 09:22:56
Sus:

Aha...är det därför hon ligger i lunginflammation idag?

2009-10-19 @ 12:20:43

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.