Hår-borderline

Det har inte hänt mycket här på bloggen som ni ser.

Hela helgen har jag gått genom ett hårtrauma utan dess like.

Fredag: Så trött på min naturligt urlakade röda färg. Det är varken snyggt eller piffigt. Jag får för mig att bleka håret. Jag blir tokblond, kritvit, förutom högst upp på tuppkammen där det nästan skiftar i den otroligt märkliga hårfärgen "aprikos". 

Minns ni Die Hard 1, filmen där Bruce Willis fru och hennes företag tagits som gisslan under en julfest? En av de tyska terroristerna som Bruce dödar (antagligen i en hiss), var blond och hade glasögon. Så ser jag ut. Barnen är chockade, jag gråter. Endast Mannen håller god min.

Jag tvingar honom till Ica för att köpa hårfärg.

Han kommer hem med en röd ton och en kolsvart. "-Ta röd", säger han. "-Nej men tänk om det blir rosa", säger jag, och väljer svart. Redan på en gång märker vi hur håret bara slukar i sig all färg omedelbart. Ändå går jag hela verkningstiden ut. Jag ser ut som jag har på mig en rysk björnfitta på huvet. Det är så ofantligt svart att en aborigins hår skulle se blont ut i jämförelse.

Dagen därpå ska vi på dop. Folk stirrar på oss och flera tänker att Mannen måste ha hittat en ny kärring. Det känns som när Björn Borg träffade Loredana Berté. Alla saknade Jannike Björling, den nya italienskan var bara ful och jobbig. Jag är Loredana.

På kvällen, en trevlig kväll hos Fröken Elin och hennes bonde. Jag skickar ett varnings-SMS så de är mentalt förberedda, det är inte mer än rätt liksom.

Idag fick jag nog, jag kan inte se ut så här mera. Jag saknar mitt lejonorangea hår så mycket att det värker i hjärtat. Kassörskan på Ica ser undrande på Mannen när han köper ytterligare en förpackning hårfärg. Eller rättare sagt, en hårblekning till. "-Går det inte bra där hemma"? skrattar hon.

Det är jävla lätt att skratta när man sett likadan ut i håret sedan våren 1987. Kärring.

Nu har vi blekt det och jag tänkte att det skulle bli grått typ, och att vi sedan skulle få använda den röda färgen som Mannen köpte dagen innan, men det visar sig att Gud återigen är god mot mig och håret bleker sig sakta mot precis min naturliga färg mitt framför ögonen på mig där jag står på spänn vid spegeln. Det är bara att avbryta och tvätta ur precis när tonen är så som jag vill att den ska vara: lejonorange, så som jag skapades.

Det har varit tufft för oss alla, barnen har fått se sin mamma förändras från tysk terrorist till Loredana... till sig själv. Däremellan en hel del humörsvängningar. Mannen med sitt enorma tålamod, har i kalsonger agerat frisör medan jag suttit med hängpattarna ner till knäna och gnällt. "-Gnugga inte in färgen står det ju, bara SMEK ut det..... Men nu gnuggar du ju IGEN!!"

Det är han som skulle fått Nobels fredspris, inte Obama.


Nu tror ni att jag tänker bjuda på foton från mina hårtrauman, men icke! Det finns gränser för min öppenhjärtliga attityd. Däremot ska jag visa hur det ser ut när bröderna Furman tittar på film i Fröken Elins kök, och hur hon själv lite osynligt sådär försöker ta sig förbi.


Kommentarer

fröken Elin:

...så lovar du att inte göra så där igen! Kan man inte fylla på den där hormonen som du har brist på? ;-) Tack för trevligt sällskap igår. Din kofta är kvar här, jag lämnar in den imorgon tillsammans med jultidningspengarna. Kram!

2009-10-18 @ 17:31:15
Markattan:

Fy för tusan vad hemskt. Upplevde nästan samma trauma som du i somras. Söta halvan brukar vara smakråd och välja färg och den här gången gick det fel. Tänk dig rysk, jävligt blonderad gå-på-gatan-brud, med vissa stänk av grannen-till-Beck-Hirdvall-oreange...



Fick göra om dagen efter och då gick det bättre, tack och lov. Och jag måste nog skryta med att jag var den enda som behåll lugnet under dessa timmar.



Markattan är glad att det ordnade sig.

2009-10-18 @ 18:39:33
fröken Elin:

Men FYYYYY Furman!!! Jäkla skit att jag inte tog kort på dig till min blogg. :-D

2009-10-18 @ 19:01:43
fröken Elin:

Men FYYYYY Furman!!! Jäkla skit att jag inte tog kort på dig till min blogg. :-D

2009-10-18 @ 19:02:27
Gustaf:

En stor eloge till Mannen. Ja okej, det får spilla lite på dig med då ;-)

Slutet gott - bara se till å bli frisk oxå nu då.

2009-10-18 @ 21:48:53
Äjj-Käjj:

Hihihihihi, guuuud, så roligt!!! Men ATT du aldrig LÄR dig!?

2009-10-18 @ 22:41:00
furman:

En del har brist på ett hormon som heter MAO, då söker man kickar, det är nog det jag gör med mina hår-bravader...hehehe!

2009-10-18 @ 22:47:25
Tigerlilja:

Jag ska ALDRIG ALDRIG färga håret. Det där skulle jag inte palla för.

2009-10-18 @ 23:42:36
marcela:

Du är oförbätterlig...vilken tur att allt ordnade sig. Gillar ju din lejonman, det är bara du som måste inse att du passar i den. Kram till dig och mannen som orkat färga håret så mycket, han kanske skulle byta yrke?

2009-10-19 @ 10:57:38
Tina:

Behåll nu din fantastisk färg som passar din eldiga person!!!! Det verkar säkrast tycker jag som likt kassörskan på ICA haft samma frisyr sedan 1987.

2009-10-19 @ 12:44:15
Äjj-Käjj:

Furman - Jaaa, hellre det än att bestiga berg eller hoppa fallskärm, kanske... ;-)

2009-10-19 @ 14:00:40
Bettina:

Ha, ha vad du är rolig - vet nog minst tre på ICA som inte bytt frisyr sedan 87! Och illustratör Salmén har jag haft ögona på ett bra tag! Men tack för tipset....Ha det gött!

2009-10-19 @ 14:23:14
Ting:

Hehe, jag gjorde nåt liknande ju förra hösten.

Färgade mitt hår tulpansvart.

Och ångrade mig sen.

Lycka till till mig att färga av det liksom.

Jag såg ut som en morot.



Fast du beskriver det roligare!

Hahaha!

2009-10-20 @ 05:37:27
Åse:

Precis vad jag behövde en mörk tisdagmorgon. Åhh stackars.... mannen... ehhh eller stackars dig menar jag . =) Kram.

2009-10-20 @ 07:31:38
Flygis är fortfarande snyggast.:

Jo, jag har färgat håret svart. Inte lika bimboaktig nu, känner mig mystisk och smart på samma gång faktiskt. Sofistikerad. Kanske ska mejla dig ett foto på mitt hår. Fortfarande snygg, om inte snyggare. Om du frågar mig. Grannungarna däremot brukar fråga mina barn om jag är en häxa. De ska fan få. Jag ska koka soppa på grodor och inälvor och bjuda dem på. Satung, nej, f´låt, småbarn.

2009-10-20 @ 20:29:38

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.