Allra käraste syster

Det har varit en helg i bohuslänska Grundsund, ni vet fiskarbyn där Saltön spelades in.

Jag och min gamla syster (som ändå är hipp) hade hyrt källaren hos Gerd och Allert.

Gerd och Allert kompletterar varandra som yin och yang. Allert är döv men har huvet med sig, och Gerd hör men är smått senil. Bara att heta "Allert" är novellunderlag nog.

Nåja, vi hyste in oss i den något mörka och murriga källaren, och så satte vi igång.

När man är 34 och 47 och aldrig har umgåtts mer än till stora familjefiranden med jättemiddagar så kan ni ju förstå vad vi hade att ta igen. Bara vi två, utan män, barn, föräldrar, kastruller, dukningar och placeringskort.

Att bara få prata och vara. Att hitta till varann efter många års frånvaro. Att framförallt skratta så som vi gjorde. För vi är ju så himla roliga. Tycker vi.

Likt två gamla paddor satt vi i den fuktiga källaren och pimplade vin medan solen gassade utanför. Vi hade liksom inte ens tid för att gå ut och sätta oss.



Sedan gick vi till Pelles Rökeri och åt skaldjur. Jag och den förlorade systern.


  

Det är en ynnest att ha en syster.

Här måste jag bara visa hur praktiskt det är att sova borta med en gammal äldre syster. Ty endast kvinnor över 45 tar med sig sopsäckar att hänga i fönstrena om rullgardinerna är för ljusa.


Kommentarer

Marie:

Oj, måste säga att hon verkligen har förändrats se'n 1984, känner knappt igen henne på fotot ;)

2010-08-17 @ 12:27:46

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.