-Äj dä mojjon nu?
Det är ett mysterium det här med att Agaton ALLTID vaknar en timma tidigare på helgerna än i vardagsveckorna. 

Jag får alltid väcka honom kl.7 de dagar som jag skjutsar till dagis, och då grymtar han oftast surt att jag "väckej så tidijt."

Men så blir det lördag och då kryper han upp i vår säng 06.16. "-Äj dä mojjon nu?" -"Nej, det är natt. Gå tillbaks till din säng och sov" lyckas jag svamla fram. Då gör han oftast det, går till sin säng.

- För att ligga där i 2 minuter. Sedan är han tillbaks hos oss. -"Äj dä mojjon NU rå?" Det är bara att ge upp. Man vinner inte detta, det är som att tro att man skulle kunna slå Tiger Woods i en golfrunda.

Tv:n slås på i mörkret och man själv somnar om. Kanske Musse Piggs Klubbhus kan underhålla en stund? Det gör det i fem minuter tills han börjar picka mig på ryggen. Han är törstig. Behöver bajsa, fast det sällan kommer något så tidigt. Vill ha frukt. Eller godis. Vilket han vet att han aldrig får men han tycks tänka att det alltid kan vara värt ett försök.

Jag är irriterad över att han inte kan sova till sju åtminstone. Har han en helgsensor som känner av att vi egentligen, i praktiken skulle kunna ligga kvar i sängarna hur länge vi vill?

Så tar han min hand och drar mina fingrar över hans lilla lena varma mun. Den är som sammet. Hans varma utandningsluft från näsan värmer fingrarna. Han trycker sitt huvud mot mitt och grymtar nöjt. Älskade unge. Morgonpigga unge. Det är sannerligen en gåva att få ha barn, att få älska så mycket.



Kommentarer

T:

=)

2010-01-23 @ 16:06:19
Den hemska tvillingen:

Och om några år får du hälla honom ur sängen för att få upp honom.

Ytterligare några år till så får du inte upp honom hur mycket du än tjatar. Och sen flyttar de hemifrån.



2010-01-23 @ 19:22:22
Marina:

Vi har samma problem här hemma. Femåringen och jag diskuterade detta häromdagen och så kom vi överens om att på fredagkvällen säga:

-Å imorgon är det torsdag!

TROT eller ej, men det funkade. Hon sov till kl 7.30 i morse :-D

2010-01-23 @ 23:24:29
Åse:

Myyyyysigt. Och tiiidigt. Sammma här hemma.

2010-01-24 @ 09:38:27
Markattan:

Ja sådana är de, hade jag nästan glömt bort.



Markattan, som behöver ditt öra

2010-01-24 @ 11:42:25
Nillas liv på pinnen:

Jag lyckades lära mina barn att fråga: Mamma får vi ta glass? För att därefter gå och sätta sig framför barnprogrammen och äta glass på helgmornarna.

Ett litet tips i all enkelhet.

Nuförtiden kämpar jag med att få upp dom ur sängen innan det blir eftermiddag.

2010-01-24 @ 14:16:41
gladmymlan:

fnissfniss...jag övertalade (fråga mej inte HUR) mina barn till att är det helg så väcks inga mammor eller pappor i onödan...tänkte att de är så stora 4,8,10) så dom kan minsann klara sig en stund utan att jag är uppe...

jodå. det har dom gjort en sport av. jag kan vakna framåt tio och gå ner, där går disneychannel för full rulle, och skafferiet är rensat på fredagsmysets rester i chips/ godis/popcorn/ostbågar-landet...



det käkar dom till frukost varje helg:))) nyttigt nää...skönt att få sova ut? ja....

2010-01-25 @ 06:47:43

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.