Kom på en kändis från Österrike mamma!
Filippa satt med geografiläxan härom dagen. Det var olika uppgifter som skulle fyllas i om Österrike.

Hon skulle limma in en kartbild och pricka ut de största städerna. Hon skulle också skriva några rader om vad man tillverkar där och nämna några kända österrikare.
-Mamma, hjälp mig, vad tillverkar man där? Och jag kan inga kända från Österrike!

Jag tänker och tänker... kan inte för mitt liv komma på... man åker ju mest genom den där gigantiska wienerschnitzeln så snabbt som möjligt för att komma till Ungern? Ja, om man inte åker skidor då.... 

-"Man kanske gör gökur och choklad"? försöker jag. "Och kända österrikare"? ...... -"Arnold Schwarzenegger du vet han i Terminator, han som är guvernör i Kalifonien nu"? ...... Jag tänker och tänker, man vill ju hjälpa sin unge...
-"Och...Adolf Hitler".... "och han Josef Fritzl, han som låste in sin dotter i källaren i en massa år och fick barn med henne".... men nu måste jag väl komma på någon vettig, typ en duktig slalomåkare kanske? Gernot Reinstadler som  som körde ihjäl sig i världskuppen -91 kan jag ju inte nämna?....."-Och hon Natasha Kampusch som blev kidnappad och inlåst i en källare"? Filippa ser skeptisk ut. Sedan kommer hon själv på Mozart.

Man får lätt en bild i huvet på ett psykopatiskt folk som gör gökur och choklad samt kidnappar barn. Lite som häxan i Hans och Greta.

Förlåt Österrike, förlåt.



Kommentarer

Helena m. 4:

Nu var jag ju fjortis på 80-talet så det jag tänker på direkt är ju den oooootroligt kända musikern Falco ("Rock me Amadeus" m.fl.)

Annars kanske denna länk kan hjälpa:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Austrians

2010-05-26 @ 14:58:17
Åse:

Hihihi jag underbar reflektion och jag ser bilden framför mig precis. Undrar vad karikatyren är av svenskar om man gör samma jämförelse... näää jag vill nog inte veta.

2010-05-27 @ 22:37:12
T:

Hej. Jag är i Österike. =)



// T

2010-05-30 @ 12:29:15
kyrksyster:

Fråga kyrkvärden vars dotter bor i Österrike, vet ja...

2010-05-31 @ 23:28:26
fru furman:

Kyrksyster: ja, det kan jag göra.... om jag nu kan lista ut vem det är. En har en son i Oslo vet jag iaf! :-)

2010-06-04 @ 09:29:27

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.