Min drömjul

I min drömjul skulle vi sitta framför brasan och jag skulle läsa julevangeliet för familjen. 

Barnen skulle andäktigt lyssna till berättelsen om hur Josef och Maria letar efter härbärge och Agaton skulle liksom kippa efter andan över hur spännande det är, ska de hitta någonstans att vila innan lilla Jesusbarnet kommer ut ur Marias mage?!? 

Någon knäcker en nöt medan snöflingorna singlar ner utanför våra nyputsade fönster. Bara ljusen i granen och ett enkelt stearinljus på bordet lyser. Mannen sitter nöjt och sippar på lite glögg i sina rutiga filttofflor och barnens alldeles lagoma hög med julklappar ligger under granen och väntar.

Sixten blickar mot julkrubban och framför hans inre syn spelas det upp som en liten film om hur det gick till när de äntligen kunde lägga lilla Jesus bland djuren där i stallet. Filippa sjunger "Stilla natt" utan övertalning medan Matilda spelar på sin fiol, och tänk, det gnisslar nästan ingenting alls!

I den måttfulla högen ligger prisvärda paket med bara det de verkligen "behöver" eller åtminstone kommer att ha glädje och nytta av. 

Där ligger visst ett paket till mig också! Innehållandes en karott från le Creuset, en granitgrå lammskinnsfäll, ett stort turkost Mateusfat och nycklarna till en sprillans Audi Q7 (om de finns som 7-sitsiga). Annars kan det vara nycklarna till en Porsche Cayenne, det spelar inte så stor roll. 


Bara en enkel jul utan köphysteri där budskapet får komma fram alltså......



  


 


Kommentarer

Den hemska tvillingen:

Tycker du är oerhört återhållsam och modest i dina önskningar.

Var det verkligen allt?

2010-11-23 @ 21:04:58
Furman:

Ja men det var ju det jag ville ha, en enkel jul utan denna köphysteri! ;)

2010-11-23 @ 21:18:07
Ståhlpöjken:

Gör gärna en uppföljare så vi får veta hur det går ;)

2010-11-23 @ 22:46:20
marcela:

Vad härligt det är med drömmar.Hoppas den slår in. Kram

2010-11-24 @ 21:34:26

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.