Ingeeeela!
Med gott självförtroende gick jag till tandläkaren i morse. Jag hade slitit med tandtråd hela kvällen och borstat så noga att de säkert skulle lovprisa min munhygien. Dessutom har jag ganska snygga tänder, framifrån iallafall.

Först skulle tandsköterskan Ingela ta kort på tänderna. Vi kommer snabbt överens, hon är rolig och lättsam. Jag säger att jag bara ska fixa till frisyren innan hon knäpper av en plåt. Vi skrattar och skojar. Hon berättar som i förtroende att hon avskyr just den här årstiden, att hon längtar tillbaks till sommaren.

Men så surnar hon plötsligt till efter att ha tittat genom munnen. -"Du......använder du tandtråd?"

Alltså det blir bara pinsamt om jag som 34-åring försöker ljuga inför proffs. Ärlighet varar längst så är det bara.

-"Nej. Men igår gjorde jag det. - Asmycket."
-"Du är inflammerad här bak i tandköttet."
-"Mä a ha inte ont a jä" (hon håller på i gapet fast hon såg att jag precis skulle svara, jag får liksom inte ens chans att försvara mig. Vad hände med den så trevliga Ingela?!?)

Nu kommer Bengt-Olof in.

Det här är tandläkaren som ser ut som en massmördare. Han har isblåa varg-psykopatögon som han helt ogenerat borrar in i ens blick varje gång han pratar. Jag använder bara den blicken om jag är riktigt berusad eller om jag försöker se förföriskt sexig ut, men det var typ 13 år sedan sist.

Bengt-Olof älskar att ställa en mot väggen. När barnen är hos honom blir vi korsförhörda om vilken tandkräm vi använder (den får inte innehålla mindre än 145 ppm fluor), hur ofta barnen får saft eller om jag tror russin är bättre än godis för tänderna. Då har jag lärt mig att säga att "russin är lika sött och dumt mot tänderna - men nyttigare för kroppen". Det gillar han. 

Han tittar snabbt in i truten på mig, konstaterar något, och så rullar han bakåt på sin stol en bit bort med armarna i kors. Så börjar han att borra. Borra sin psykopatblick in i mina osäkra ögon. Jag flackar runt med blicken medan jag ligger i en alldeles fantastiskt obekväm ställning. Den starka lampan lyser mitt i ansiktet på mig.

-"Linda. Hur ofta använder du tandtråd?"
-"Aldrig, mer än innan jag ska till dig." Jag tänker inte ljuga. Ärlighet varar längst. Tjuren vid hornen, tänker jag och känner mig rebellisk och modig.
-"Varför bara då?"
-"För att jag är lat, slarvig och alldeles förfärlig." Jag flinar men känner på en gång att Bengt-Olof inte är road. Han ser ner på dem som inte använder tandtråd och jag är en dålig människa. Jag är bara en liten daggmask som sitter på hans krok av onåd.

-"Varför tror du att man ska använda tandtråd?" Han ställer frågan; inte på rutin eller med slentrian i rösten, utan nejnej, med en klurig ton som om han verkligen ställer en svår fråga.
-"Därför att den tar bort plack och skit mellan tänderna."
-"Och varför är det så viktigt då?" Nu tittar han ut genom fönstret, han verkar dölja en stor dos ilska. Jag tror att han helst av allt skulle vilja göra mig illa. Han har precis samma ansiktsuttryck som Johan Rabeus innan han ska slå sin styvson i Jan Guillous Ondskan. Men jag har ju Ingela här. Han kan inget göra.
-"För att det inte ska inflammeras."
-"VAD inflammeras?"
-"Ehh...(jag vill inte att han ska se mig som en liten mask, jag måste svara rätt, fan Linda -TÄNK!) Tandköttet?


-"Varför är det så farligt då?" Jag börjar flina för det här liknar ett militärt gisslandrama. Jag i en bunker med förhörslampan rätt i ögonen och en massa kniviga frågor.
-"För att jag kanske kan tappa tänderna till slut?" Det börjar bli svårare och svårare nu.
-"Just det - tandlossning. Och varför får man tandlossning?"
-"För att man inte använt tandtråd?"
-"Ja, ha-ha! (han artighetsskrattar, inget annat) Men vad är det som hänt tror du"?
-"Bakterier har gått in och typ...frätt på tanden?" Herregud, är jag på disputation på tandläkarhögskolan eller?
-"Vet du vad bakterierna lever av, vad de.....(konstpaus från hans sida)..... äter?"
-"Tänder?" Försöker jag. Kan han inte ge sig snart? Om han bara släpper mig så ska jag använda tandtråd varje dag tills jag dör, bara jag får gå.

Det har nu snart gått en timma.
-"De här bakterierna äter ben. I ditt käkben. (Konstpaus igen, han njuter av att skrämmas.) Det gör att dina tänder sjunker ner i benet och snart kommer du få djupa fickor kring tänderna, och då kan vi inte stoppa processen, då lossnar de.....och det är inte ens säkert att man märker något till en början."
-"Jaha, precis som klamydia"? Hör jag mig själv säga. Jag vill också verka lite kunnig. Han blir tyst, tittar på Ingela, som inte ens hon skrattar. Hon som var så skojfrisk i början.
-"Ja det vet jag inget om." svarar Bengt-Olof torrt.
-"Alltså inte jag heller, jag har bara HÖRT att man kan ha det utan att veta om det...precis som pågående tandlossning alltså..." försöker jag.

Bengt-Olof tar fram en "placker" som ser ut som en liten tungskrapa fast med en bit tandtråd på. Sedan sätter han igång att okontrollerat trycka in den mellan mina tänder tills det faktiskt kommer blod på mina läppar. Han går loss på mig totalt, ursinnigt sliter han med tråden och släpper ut alla sina aggressioner. No mercy.

Jag tittar på Ingela, snälla Ingela, hjälp mig! Påminn honom om att andra patienter väntar. Gör nåt Ingela! Men Ingela har vänt sig bort och låtsas vara upptagen med några papper.

Fortfarande är jag som i chock.









Kommentarer

Gustaf:

Jag får betala per minut... Inte i skolbänken, men hos tandis... Och ty 20 min bokat. Sen får man vackert komma tillbaka om en månad. Typ.

Det där lät (förutom ont), dyrt...!

Men du hade nog rätt taktik hur som - lögn är inte gott som efterrätt.

2010-09-23 @ 20:04:08
Furman:

450 spänn för undervisning skräck och pina- allt på en timma och fem minuter!

2010-09-23 @ 21:01:08
malin nordqvist:

Jag ska genast gå och leta fram en plackers!.. Och hoppas på att det inte är för sent!!!

2010-09-23 @ 21:34:03
Ulle på kullen:

Menar du att du har träffat den här psykopaten förut ("när barnen är hos honom...") och ändå låter honom gå lös i munnen på dig? BYT TANDLÄKARE säger jag! Det finns faktiskt, även om jag inte för mitt liv kan fatta att nån vill bli det, tandläkare som är normala och trevliga.

2010-09-23 @ 21:42:26
äjj-käjj:

Jag dööör! Hahahahahahahaha!

2010-09-23 @ 22:47:17
amanda:

usch. jag lider med dej!!

2010-09-23 @ 22:53:37
fru furman:

Ulle på kullen: Ja vi har gått hos honom i tre år nu, och barnen brukar han knappt röra, det är sköterskornas uppgift så länge det inte är hål, och det har vi inte haft ännu. Alltså, han hade nog en dålig dag igår, eller väldigt gott om tid för just mig.Jag är fortfarande lite skakad.

2010-09-24 @ 10:53:12
Tove:

PLACKERS is the shit, sen jag hittade dem så kör jag tandtråd typ varannan dag, förut typ aldrig. De är dyra men kan gott återanvändas har jag lärt mig.

2010-10-02 @ 22:17:04
Marina:

Ett sent inlägg i debatten, MEN jag tänker på det där uppluckrade käkbenet nästan varje dag efter att ha läst din blogg....

Om du vill kan du ju skicka halva tandläkarräkningen till mig eftersom hans uppläxning av dig tog så hårt även på mig.

Min tandläkare har nog gått samma skola som din och rensar, även han, tänder väldigt noggrannt och hårdhänt. När man påpekar lite försynt att han har fått en blodfläck på munskyddet, då blir han glad och säger lite skämtsamt att han jobbar så att blodet skvätter. Huuuuuu!!!!

2010-10-27 @ 18:33:44

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.