Kort påskundervisning à la Fru Furman
Igår var det Skärtorsdag och det här är vad många i Heda fick se på sin farstukvist.



 
Ordet "skära" betyder att rena. För länge sedan lämnade de som hade syndat gemenskapen för botgöring på askonsdagen och de kom inte  tillbaka förrän på Skärtorsdagen då de ansågs rena igen. Jag undrar i mitt stilla sinne vilka som slank undan denna botgöring, vem är fri från synd liksom? Var drog man gränsen?

På Skärtorsdagen instiftades nattvarden genom Jesus sista påskmåltid med lärjungarna som han vandrat med i tre år. De var nog både chockade, besvikna och arga över att han skulle låta sig bli tillfångatagen och dödad. Skulle han bara ge upp så där?!? Och Jesus vände på steken, genom att ta tjänarens plats och tvätta lärjungarnas fötter. (Man låg ju till bords och luktade säkert inte blomma om foten efter att ha glidit runt i sandaler.) Den som vill vara främst ska tjäna de andra. Där återkommer tvättningen eller reningen.

Idag är det långfredag. Jesus dör på korset. Vi behöver inte längre lämna några offergåvor, för han är offret. Svårt att förstå, svårt att ta in, om man inte väljer att bara skita i det. Det sistnämnda är väl vanligast tror jag.

Förr skulle man bara sitta och ha tråkigt, TV:n visade ingenting och radion spelade sorgemusik. Ännu längre tillbaka så pinade folk sig själva genom att äta väldigt salt mat och sedan gå törstiga, eller lägga stenar i sina skor för att påminna sig om Jesus lidande. Så är det inte längre.

Men jag tror jag sätter mig i solen och "har tråkigt" som den rättrådiga person jag är.

Om jag inte bloggar på några dagar så har jag missat att berätta om den uppståndne Jesus, det är liksom örongodiset.


Kommentarer

T:

Tack.

2011-04-23 @ 06:51:05
Marie:

Hej,



Vilken kul blogg ni har :-) och jag undrar om ni skulle kunna tänka er publicera en artikel skriven av Expedia.se som har en länk till deras hotellboknings sajt?



Jag heter Marie och jobbar och bor i England som online forskare och en av våra klienter är Expedia.se. Mitt jobb är att kontakta sidor på nätet och se om någon skulle vara intresserad av att publicera en av expedias artiklar.



Maila mig om ni skulle kunna tänka er att göra det så skickar jag en artikel till er.



Mvh Marie Sjöström



2011-05-12 @ 12:10:53
Smsa Låna:

Fin blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-19 @ 02:35:33

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.