Det här med dun...
Det är debatt var man än vänder sig efter reportaget om hur de rycker dun från gäss (ajjjjj) när de lever och det är förstås helt sjukt, vi människor beter oss inte ens som djur när vi gör så. Vi beter oss som maskiner med ekonomisk vinning som första prioritet. Det debatteras på radio, Tv, i tidningar och på bloggar, alla är förstås jätteupprörda. Min fråga är bara hur mycket vi till exempel upprörs över de kvinnor som våldtas i krigsföringssyfte i Kongo-Kinshasa eller alla flickbebisar som våldtas i Sydafrika för att Aidssmittade gubbar tror att de blir friska då. Bara en fråga?

Kommentarer

Gustaf:

Det är en lättare/enklare fråga att ta till sig med dun, något som alla kan relatera till, därför blir det ju en "bättre" nyhet för pressen...

Men du har så rätt, så rätt. Urk, mår illa av bara tankarna på det du tar upp. :-(

2009-02-04 @ 12:32:36
fröken Elin:

Äntligen Linda, så är det någon som har rätt perspektiv på verkligenheten! Du har helt rätt!

2009-02-04 @ 12:48:52
fru furman:

Gustaf, jag har lättare att relatera till en våldtäkt än att bli av med dun, för jag har inga fjädrar på kroppen.......?

2009-02-04 @ 12:52:48
Gustaf:

Ja, jo, kanske "relatera" var helt fel ord.

Jag menar att gemene man kan känna att de kan "göra nytta"/påverka genom att inte köpa dun osv, det är ett lättare ämne att blogga om och diskutera på t ex sin arbetsplats. Medan de flesta inte orkar ta till sig alla hemskheter som händer långt bort härifrån, det liksom bara förträngs.

Så, som sagt, du har så rätt.

2009-02-04 @ 13:01:19
Mia:

Ett sätt att uppmärksamma någon hemskhet är väl att ta upp de på "facebook",i en blogg eller något liknande.

2009-02-04 @ 13:12:13
Äjj-Käjjj:

Därför att vissa saker kan man inte leva med att tänka på. För att själv överleva så väljer jag att sticka huvudet i sanden gällande de saker som river hjärtat ur kroppen på mig.

2009-02-04 @ 15:13:57

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.