Att prioritera?
Det är full rulle på debatten kring hur Vickan ska ta sig fram till altaret. Det finns de som gråter av irritation över att det ger fel signaler i ett jämställt Sverige att hålla sin gamla farsa i handen.

Själv skiter jag i vilket, det viktiga är att Sverige får uppmärksamhet, turism och valuta för pengarna genom giftermålet eftersom det kostar en del med kungar och sånt.


Här går jag in med min fina pappa. Kändes rätt då 2002, och känns fortfarande bra. Har inga men efter det.

Jag tycker att det finns viktigare saker att göra om man nu vill kämpa för jämställhet. Jag förundras över vilket liv det blir om detta, när vi samtidigt har en liten sinnessjuk elak mini-människa med jätteglajjer i form av Kim Jong il i Nordkorea som är rent livsfarlig.

Han sänker en sydkoreansk båt där 46 personer dör, och det finns tydliga bevis för att det är en nordkoreansk torped som gjort det. Då säger Sydkorea att -"Det där var väl dumt, varför gjorde ni så"? Och då svarar Nordkorea med lille Kim i spetsen: -"Det var inte vi, men om ni vidtar åtgärder för det här tänker vi starta ett krig, men det var inte vi alltså." Och den där lilla elaka Kim ligger i sin säkert alldeles för hårda säng och smider planer för hur han ska bomba sönder Sydkorea, landet söderut som han dessutom har flyttat gränsen i en helt vanlig torsdagskväll.

Det tycker jag är allvarligare. Eller att det läcker ut världsrekord-mycket råolja i mexicanska golfen genom oljeplattformsolyckan och att BP:s svenska "försvarare" Carl-Henric Svanberg bara skojar bort det på en miljökonferens som om det handlade om Byggare Bob som bara ska svetsa ihop ett litet hål så det blir bra sedan. Sånt tycker jag är viktigare än om Victoria håller farsan i handen 2 minuter den 19:e juni. Men det kanske bara är jag?



Som en liten elak minimänniska i verkstadsoverall står han och smider onda planer.

Kommentarer

Helena m. 4:

Oj vad jag håller med dig, ja, så mycket att det nästan... ja, jag vet inte riktigt vad, men håller med dig gör jag iallafall !

Har även för mig att det varit en och annan jordbävning den senaste tiden i världen med lidande människor som kunde få lite mer av folks engagemang... men nära är enkelt, långt borta är bara enkelt att strunta i

2010-05-25 @ 17:01:12
Helena m. 4:

Oj vad jag håller med dig, ja, så mycket att det nästan... ja, jag vet inte riktigt vad, men håller med dig gör jag iallafall !

Har även för mig att det varit en och annan jordbävning den senaste tiden i världen med lidande människor som kunde få lite mer av folks engagemang... men nära är enkelt, långt borta är bara enkelt att strunta i

2010-05-25 @ 17:02:57
Helena m. 4 (igen):

Men nu blev jag nästan lite tjatig...

Riktigt så mycket skulle det inte vara.

2010-05-25 @ 17:04:08
Markattan:

Jag kunde inte bry mig mindre om vem Viktoria håller i handen den där dagen eller annars heller. Blir hon lycklig av att göra som traditionen bjuder så är väl det ok. Helt klart har du rätt, det finns viktigare saker att bry sig om, mycket viktigare.



Markattan

2010-05-25 @ 17:47:42
MarySaintMary:

Då får väl jag säga att jag inte håller med då för att få lite balans :)



Man måste ju kunna diskutera allt faktiskt. Inte bara det värsta som händer, för det finns ju alltid något som är värre. I så fall skulle man inte få diskutera uteliggare i Stockholm när det finns gatubarn i Sydamerika, eller snatteri när det finns grova rån, eller mobbning när det finns mord. Typ. Jag tycker det är bra att bröllopsceremonin diskuteras, den är trots allt väldigt symbolisk och jag har varit med och diskuterat den förr, även innan det blev en kunglig fråga. Sedan kan man ju såklart diskutera hur mycket fokus media lägger på olika saker.

2010-05-25 @ 17:47:46
Elin - Bondmora:

Du vet ju vad jag tycker. Som du. I-landsproblem kan man också kalla det... Eller felfokusering.

2010-05-25 @ 22:40:17
fru furman:

Mary Saint Mary: Klart man ska få diskutera allt, stort som smått, men jag tycker bara att både media och folk i allmänhet har hakat upp sig så enormt på detta. Tror motståndarna till hennes "hålla pappa i handen" på allvar att det bidrar till mer klyftor mellan könen? Isåfall finns det 1000 andra mer akuta saker i våra seder och bruk som borde ses över?

2010-05-26 @ 12:57:28
Mia:

Men nu måste jag få hålla med Mary Saint Mary. Eftersom kungafamiljen ska vara en symbol för Sverige så tycker jag att det är ganska viktigt hur den symbolen ser ut. Och det stör mig faktiskt att Sveriges blivande drottning inte gifter sig enligt svensk tradition utan anglosaxisk. För det är faktiskt ingen svensk sed att bli "överlämnad" av sin pappa. Sen bryr jag mig förstås om världsfreden och allt annat elände också...

2010-05-27 @ 07:19:13
furman:

http://ufo-fiffi.blogspot.com/2010/05/om-att-ga-emot-andra-eller-sig-sjalv.html

Där är en länk till ett klokt inlägg om detta. Ja hon är en symbol osv. men egentligen:HUR viktigt är det i det stora hela vad gäller det här bröllopet EGENTLIGEN? Jag tycker bara att detta fått väl stort mediautrymme nu....

2010-05-27 @ 14:03:57

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.