Onsdagen den 13:e
Min pappa har alltid hållt sig inomhus onsdagar den 13:e, fredagar har han däremot ingen rädsla för. Det där har jag under årens lopp haft lite kul åt, men idag skulle jag också stannat hemma.

På väg hem från jobbet får jag möte av en timmerbil som kommer i full kareta på den isiga vägen. Jag ser att han inte tänker sakta ner, utan det hänger på mig att åka åt sidan och i stort sett stanna. Det gör jag och det slutar med att jag är i diket. Minst 1 meter snö där och jag kommer inte upp. För varje gång jag försöker gasa mig upp glider jag längre ner. Ringer efter Mannen. Inom några minuter har flera bilar stannat och frågat om jag vill ha hjälp (inte för att jag är attraktiv och oemotståndlig utan för att folk är trevliga i min socken.)

Mannen kommer och så även en bonde från gården bredvid (man ser hans hus om man står på tå i Matildas rum när det inte är blad på träden.) Det var bra, för han har en fyrhjulsdriven pickup som drog upp min stackars Audi efter att de bytt ut Biltemabogserlinan som såklart gick av. Ja, så dog ju bilen förstås, men vi hade startkablar. En annan haltande bonde kom också för att kolla in årets största händelse näst efter Heda marknad.

Så, jag är hemma. Mannen åker till jobbet, och jag ska dra till dagis för att hämta barnen. Vi ska hinna till vårdcentralen för att ta vaccinsprutan nr 2. Men jag hittar inte nyckelknippan. Jag kan således inte starta bilen. Ringer Mannen och gnäller att han minsann måste åkt iväg med mina nycklar. Det har han inte och jag hittar en extranyckel till Audin så jag iallafall kan hämta barnen. Att nycklarna till jobbet, huset och båda bilarna är borta får jag gråta över senare.

Hämtar barnen och åker till Ödeshögs vårdcentral. Kliver ur, släpper ut alla ungar och tittar samtidigt upp mot biltaket. Där, under takräcket ligger min nyckelknippa. Som åkt på taket i..... 18 km. Utan att flyga av.

Tack käre Gud, du är himla bra när du väl visar dig. Inte varje dag, men ibland så!

Sedan åker vi hem och jag bränner fast den godaste gräddsåsen någonsin i kastrullen, men det är liksom bara en parentes. Tur i oturen denna dag, och dessutom fick jag för en gång skull något intressant att skriva om i bloggen.  


Kommentarer

fröken Elin:

Oj. Förmodligen var det vårt timmer du höll på att krocka med, för de har varit och hämtat hos oss idag. Men bli inte arg på mig. Jag har redan plågat mig själv med chili.

2010-01-13 @ 20:09:19
Maria:

Såg dig och led med dig. Samtidigt glad att du "parkerat" så att jag lätt kunde ta mig förbi och hämta sonen i skolan och senare även tillbaka med honom hem till de 2 som var ensamma hemma och sjuka. Du har dessutom gett socknen ngt annat att prata om än

det uppenbara "vad kallt det är" Hoppas allt gick bra, bilen höll och du inte frös ihjäl under tiden.

Grannen i svängen.

2010-01-13 @ 21:51:29
Gustaf:

Fy vilken "resa"! Bra val med diket iallafall. Och att det är lite oemotståndliga grannar som är ute och åker.

Men, skönt å höra slutet gott! Ja, utom såsen då.

Återstår att se om årets marknad toppar detta.

2010-01-13 @ 22:10:33
Den hemska tvillingen:

I möra blire bätter...

2010-01-13 @ 22:39:04
T:

=)

och

=)



// T

2010-01-13 @ 22:47:22
Borgar-Pappa:

Tur att du kom undan relativt lindrigt denna onsd.d.13:e! Jag har aktat

mej för denna lömska kombination i över 40 år, så idag har jag bara kört

den värdelösa bilen till BMW verkstad i 25-30kmh. Tog över 1 timme, den

vägrar att gå fortare. Tack gode Gud också för att vi inte är på väg från Ungern nu! Över 1 m snö och 8 döda med totalstopp på Autobahn i 6tim. vid Magdeburg! Håll ut, det blir snart vår!

2010-01-14 @ 01:23:13
Tina:

Timmerbil, dike, borttappade nycklar, vaccin och vidbränd sås- vilken dag! Att du redde ut allt detta måste betyda att du är en superwoman men det visste jag ju redan! KRAM på dig och ha en underbar torsdag den 14:e....

2010-01-14 @ 08:28:07
Kattis:

Du ger heder åt ordet bloggare fru Furman - fram med mobilen och fota när bilen står i diket! Well done. :-)

2010-01-14 @ 09:24:44
fröken Elin:

Bonden är i denna stund och drar upp en kompis ur ett dike. Kompisen har mött en timmerbil som vägrade hålla åt sig, låter det bekant? Bonden vill också meddela att han har varit nere i ditt dike två gånger..

2010-01-14 @ 17:54:43
Gustaf:

Men Fröken... SÄG TILL den där marodören ni(?) anlitat till timmerhämtare å sluta spela tetris på mobilen. ;-)

2010-01-14 @ 18:07:14
fröken Elin:

Gustaf: Jag var felinformerad ang kvällens dikeskörning, timmerköraren var oskyldig, det var en annan lastbil. Men timmerköraren har tidigare kört förbi mitt hus i sån fart så jag höll på att blåsa bort. DET är han tillsagd för. Fast jag är inte den som skäller mest i bonnabyn, det finns andra som har det på sin ansvarslott! ;-)

2010-01-14 @ 21:14:19

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.