Liten ostbågeskola
Jag har varit inne på ämnet flera gånger, men det tål att tas om.

Så här är det: en god ostbåge är alltid smal. Mörkorange. Gärna böjd, men inte alltid, faktum är att några av de godaste man kan få tag på är spikraka men då är de ofta "pruttiga" som jag kallar det. 

Vad är då en "pruttig" ostbåge kan man fråga sig? Jo det innebär att den är hackig eller räfflad om man så vill. Gemensamt för dem alla är att de är extremt porösa och starka i smaken. De kan nästan kännas lite fuktiga. Det är enbart OLW som kan göra bra ostbågar, medan Estrella gör bättre chips och jordnötsringar.

Ostbågarna på den undre raden är som ni ser, ljusa, tjocka, korta, ofta är de riviga på ytan och luftiga ungefär som majskrokar eller såna där platta riskakor som finns på kinakrogarna. Dessa är smaklösa och intetsägande. Man kan känna på förpackningen redan i affären om det är en bra påse eller inte, men det krävs lite övning.

Är du en sån som lägger upp ostbågarna i öppen förpackning så de ska "ligga till sig lite"? Då har jag bara en sak att säga: USCH.


Övre raden: eliten
Undre raden: de utstötta (med all rätt)

Kommentarer

Maria i svängen:

Jag håller helt med dig. Men håll med om att det fanns fler "A-bågar" förr i tiden;-)

2010-10-09 @ 20:54:03
Sus:

MEEEEEEEEEEEEEN!

OSTKROKAR!!!!!!!!!!!!!!!!

Herregud.

Hur många gånger ska jag behöva säga det?

2010-10-09 @ 20:58:26
Furman:

Ja just det jag glömde: "ostkrokar" säger en del. typ Maria montazami och några andra från Norrland och kanske Västmanland med. Resten av befolkningen kan prata rätt. ;)

2010-10-09 @ 21:17:31
äjj-käjj:

Jag är dålig på ostBÅGAR och jag må trampa någon på tårna här men jag köpte en påse små smal "ostsnacks" till ungarna i fredags och där ser dem alla ut som du beskriver. Nu minns jag inte alls vad de hette...men känns det bekant? Är det inte alls samma sak, kanske..?

2010-10-09 @ 21:32:55
Furman:

Jag vet vilka du menar, men den påsen du pratar om SER goda ut men de är för hårda. Går inte att äta if you Ask me....

2010-10-09 @ 22:20:53
Cattas liv och tankar:

Tycker Crunchies är godast!!

2010-10-09 @ 22:26:21
Annelie:

Ahmeh du har ju HELT RÄTT!!!!!!!!!!!!

Din ostkroksskola ÄGER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De mörkoragea är så goda. De har också liksom som ett pulver på sig..mmmm..

Synd jag inte har hemma några bågar.

Trodde inte att det fanns sådana som du som engagerar sig i den viktiga ostbågefrågan..

Men jag hade fel!!

jag är glad när jag har fel..iaf i detta fall.

(ja man får skriva så många utropstecken när man är exalterad, gäller även punkter.....)



Ha det gott!

//Ostbåg-A

2010-10-10 @ 10:04:25
Elin - Bondmora:

Alltså, jag trodde att du hade försökt skriva något med ostbågarna och att bildtexten skulle förklara vad det stod. Jag är tydligen helt arbetsskadad.

2010-10-10 @ 22:33:59
Mia:

Du har fel Linda! Ostbågar är klart godast när de fått ligga till sig lite. Så de blir så där lite sega.



Har en kompis som tyckte att hon åt för mycket ostbågar och bestämde sig för att hon endast fick äta ostbågar med pinnar. Behöver jag tala om att hon blev världsbäst på att äta med pinnar efter det?

2010-10-11 @ 07:54:46
Tigerlilja:

Det är så gripande att ta del av andras passioner! Tack. Och visst heter det ostbågar. För oss som kan prata.

2010-10-11 @ 10:27:31
Helena m. 4:

Men Linda, drycken då ? Det här med vad man får / bör dricka till... det känns som att det behövs ytterligare ett underkapitel i denna saga.

2010-10-12 @ 17:06:29
Lisa:

Jag håller absolut med, kunde inte sagt det bättre själv! På tal om vad som ska drickas till, fisljummet vatten ska det vara. Inte fisljummet direkt ur kranen, utan kallt från början som sedan får stå en stund och bli...fisljummet.

2010-10-13 @ 17:06:42
Furman:

Nja nu vet jag då inte vad du talar om.. Fisljummet vatten?!? Nej man ska äta äta äta tills man är alldeles astörstig och sedan häva i sig en burköl. Iskall sådan.

2010-10-13 @ 18:42:41
Helena m. 4:

Men hallå - mjölk - det var vad jag for efter...

Kall, iskall 3 %:ig mjölk är riktigt jäkla gott till ostBÅGAR

Blir det inte bara en massa bubbel-fräs-gegga med öl ?

2010-10-13 @ 23:43:42
Stina:

HAHHAHAHA! Den var bra!



Jag gillar de mörka med mycket ost. Säkert ännu onyttigare än de andra.... om det ens är möjligt!

2010-10-14 @ 18:00:12

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.