"Det är bara ett djur, fatta"

Jag stiger in på frisörsalongen.
Den unge syrianen (?) frågar hur jag vill ha det.
-Ta bara lite i topparna.
-Inte som sist då?! (Förra gången tog han säkert två decimeter, fast jag var med på det så jag ska inte klaga.)
-Nej, Mannen vill ju att jag ska ha långt, så bara topparna tack.
Han börjar i vanlig ordning slita i håret med borsten som om han ryktade en häst. Plötsligt kommer vi in på hur olika vi svenskar och syrianer(?) är med det här att umgås. Han berättar att han träffar morbröder, fastrar, syskon, farbröder, kusiner, ja, you name it, alla, typ varje dag. Jag förklarar att i vårt land har vi ett talesätt: "törsten är svår men släkten är värst". Det förstod han inte alls. Han säger att vi svenskar lever ensamma och det är inte klokt. Jag flikar försiktigt in att det är skönt att inte behöva träffa sina mostrar och sånt. Att man har det bra som det är. Han skakar på huvudet. Jag hör saxen klippa ivrigt och hetsigt, som om jag ska få lida för att vi svenskar är konstiga. Han har tagit av mig glasögonen så jag ser inte ett skit, endast konturerna av honom och mitt stora tält som jag sitter i. Kammen krafsar hårt mot mina öron, de känns redan röda och uppsvällda av hans hårda behandling. Han fortsätter upprört: -"Jag hade en svensk tjej en gång. Fatta vad sjukt va, hennes morbror dog. Hon bara: han är död, jag bryr mig inte. Jag sa men hallå, det är din morbror, fatta! Sen hennes hund dog, sprang i väg, blev överkörd av en bil. Hon bara grät hela dagen, ville inte gå på fest. Jag bara: hallå, fatta, det är bara en hund som skuttar och skäller. Det är ett djur, fatta."
Saxen klipper och klipper. Bara topparna? Jag börjar ana oråd.

Nu sitter jag här, inget hår kvar, fatta.

Tillägg några dagar senare (efter att chocken och besvikelsen lagt sig):
Vet ni vad han gjorde mer? Varje gång jag hade något att säga i familjebandsdebatten så startade han hårfönen. När han sedan sa något stängde han av den.
Jag svarar på hans kommentar: -"Jo men visst är det så, men vi svenskar".... Bschhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh... Han startar fönen igen. Så där höll han på, han fick prata men så fort jag ville säga något så:
Bschhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.


Kommentarer

Gustaf:

Låter som om det skulle finnas möjlighet för ytterligare minst en frisör att etablera sig i Ödeshög.

2009-01-16 @ 16:26:10
Äjj-Käjj:

Såå typiskt att de måste framhäva sin överlägsenhet gällande detta med släkten! Men de kommer också att utvecklas och komma till insikt.

2009-01-16 @ 16:33:21
fru furman:

Hahahaha!!! Ja, men han var stolt och jag skämdes att jag inte sett Morbror Stig på 6 år och aldrig ringer mina mostrar....så han fick ju känna sig nöjd, och det behöver han för det vimlar inte av kunder hos honom precis....

2009-01-16 @ 17:04:27
Flygvärdinnan:

Du är modig du!

2009-01-16 @ 18:25:09
marcela:

Skam den som ger sig...du kanske blir nöjd på tredje försöket. Glöm inte att ha med dig en egen fön då så att du kan avbryta hans långa utlägg om släkten.

2009-01-23 @ 14:49:02
Matilda:

HAHAHA, du skriver så härligt roligt!

Stackars hår. Och dig.

;-)



Ja mamma gillar OddMolly hon, och jag med.. hihi! Är ett mysigt märke!

2009-11-09 @ 17:03:36

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.