Själv är bästa dräng, nej läkare menar jag.
Håll i hatten, det här blir det grinigaste inlägget sedan Agaton var liten och inte vill sluta tutta på mig. (alltså han ville inte tända eld på mig utan ja...ni fattar.)

Jag har under typ åtta år fått riktigt överjävliga magsmärtor i övre delen av buken med jämna mellanrum. Det brukar börja med ett försiktigt molande eller sugande i magen för att sakta med säkert stegra till något som närmast kan liknas som förlossningsvärkar. De tar inte slut och det strålar ut från magen till ryggen. Man vrider sig som en mask på krok tills det går över. Oftast håller en attack på i ca 12 timmar, och värst är det alltid vid 3-4 på natten. Det är då man grinar som en liten bebis med kolik, av trötthet men främst av den överjävliga smärtan.

Läkarna jag mött har skrivit ut Losec och en massa andra magsyrehämmande medel, men det kommer alltid tillbaks, även om jag knaprat dagligen i flera månader. Jag har ändå inbillat mig att det är magkatarr eller magsår och att medicinen i viss mån hjälpt.

I natt hade jag en sån här attack och jag tänkte att nu ska jag verkligen memorera precis VAR det gör ont så jag kan meddela min läkare som jag förövrigt alltid gömmer mig för när han går på bynn. Han har skrivit brev om att jag ska höra av mig för att han vill skicka mig på en gastroskopi. Jag vägrar att lägga mig ner för att få en kamera nerkörd genom halsen till magen. Det finns inte att jag klarar det. Jag kan liksom inte ens titta på svärdslukare.

Jag har nu själv hittat min sjukdom. Gallsten. Jag har gallsten! Genom mina tre läkarböcker har jag precis funnit de rätta symtomen. Det gör mest ont på höger sida, trycker man till lite under högra revbenet under attacken så dör man nästan. Det strålar även ut på höger sida av skulderbladet och ut mot axeln. Det hade något med hög kolestrol att göra dessutom, och jag leder ligan bland de med högst kolestrolhalt på jobbet. Det ÄR gallsten.

Jag är så jäkla nöjd. Främst för att jag nu ligger i ett mörkt rum med bara lite ömhet kvar.

Själv är bäste läkare borde ordspråket lyda.

Nu är frågan hur jag ska gå vidare med det här... Jag vill hemskt gärna få hjälp med att plocka bort stenarna men de får inte skicka ner en kamera i halsen på mig. Bara skära upp mig och plocka bort dem.

Så, nu har jag fått skriva det här tråkiga, jag borde egentligen sova eftersom det inte blev en blund i natt, men mobilen ringer hela tiden så det går inte. Jag ska på konfirmationsläger imorgon och 30 konfirmander har ofta frågor så här dagen innan. Men det roliga är att det inte är de som ringer utan folk som vill fråga om en bokhyllejävel som jag haft ute på Blocket i evigheters evighet utan att någon brytt sig innan. Man kan ändra sin Blocketannons för 10 kr, och det är det värt. Tillägg: "Ring inte lördagen den 24 oktober jag har gallsten för faaan"!

Kommentarer

Den hemska tvillingen:

Men du, om det är så att det är gallsten behövs inte en gastroskopi. Då gör de ultraljud och sen blir det förhoppningsvis operation. Då får du sova en stund och sen blir du väckt och så har du svårt att röra dig några dagar och sen är det bra.

Men det här har säkert någon annan redan skrivit.



Jag har själv gått igenom det här med gallstensoperation och bortsett från att jag höll på att slå ihjäl samtliga sjuksystrar utom ängeln som kom på natten så gick det så bra så bra.

2009-10-24 @ 17:36:05
Åse:

Ajdå men skönt att veta vad det är... utan att vara expert på området så tror jag de strålar bort stenaren med typ ultra ljud... och att de sedan kommer ut av sig själv. Tror inte du behöver vara orolig för gastroskopin.... hoppas det i alla fall. Lycka till, kram!

2009-10-24 @ 20:30:43
Gustaf:

Ooh... ooont...

Hoppas du får ordning på't! Snarast!

2009-10-25 @ 02:59:19
Lena:

hoppas det får operera å det snaraste,tycker lite synd om dig faktiskt hoppas det går bra på lägret

2009-10-25 @ 11:49:42
Ting:

Usch, stackars dig!

2009-10-25 @ 13:53:38
Lisa:

Fantastiskt trevlig blogg, förutom inlägget om Skåne, då jag är från Ystad :)

Hoppas du får bukt på gallstensproblemen. Visst är det bra att vara amatörläkare ibland? Tänk så mycket pengar man sparar och det är alltid någon som lyssnar på ens problem!

2009-10-25 @ 19:02:13
Flygis:

Är det samma sak om man har ont på vänster sida? Eller är det vanlig stress/hets-magkatarr då?

2009-10-26 @ 04:44:47

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.