Det här med att suga...

För några dagar sedan var vi med alla barn hos tandläkaren.

Han är lång, smal med nyligen grått hår och han har såna där isblå ögon som en del slädhundar har, han ser helt enkelt livsfarlig ut. Det enda humana i hans framtoning är hans Birkenstocktofflor. Jag tycker att han liknar en "städare", en sån som kommer till mordplatser och häller syra över offren för att få bort alla spår innan polisen kommer.

Jag ger mig fan på att han har ett rum under källaren hemma med kedjor i taket, en gammal Elektroluxfrys med likdelar i och en tandläkarstol med tortyrgrejer att leka med i folks munnar. Han kan ju inte leva ut sina fantasier på mottagningen i Mjölby liksom.

I allafall, han tyckte att alla barnen hade fina gaddar, MEN nu kommer jag till problemet. Agaton suger på sin tumme, så fort han tittar på tv, eller när han ligger på golvet och leker, eller...ja, egentligen suger han på tummen typ jämt förutom när han äter eller när han sitter på toan och det är ju för att han ramlar i annars.

Nu tyckte slädhundsögat/likstädaren att det får vara ett slut på det för att det börjar synas på tänderna och för att det kan skada de tänder som komma skall. Vi ska ta på honom tumvantar när han ska sova, för nu är det sluttuttat. Jag kan känna att det är lite väl hårt? Och varmt? Han älskar sin tumme och på nätterna låter han som Maggie Simpson och hennes napp med sitt sugande.

Vad ska jag göra? Om jag låter honom fortsätta kanske jag hamnar i tandläkarens frys? Eller får en son med väldigt knepiga framtänder.....?




Men titta här på mina tänder va, jag sög på tummen tills jag var åtta, och har aldrig behövt tandställning.... Ska jag inte låta Agaton få ha sin tumme ett år till i allafall, och försöka att få honom sluta på dagarna..... eller är jag tramsig nu?


Kommentarer

Flyer, the FEGIS.:

Låt ungen ha sin tumme! Jag hade visst napp tills jag var sex år eller nåt, och har jävligt fina tänder! Och. Vi kan tyvärr inte diskutera huruvida skåne och dess invånare ska höra till Sverige eller danmark mer. Det var en jävligt rolig kommentar tycker jag, men det tycker visst inte alla.

2009-10-05 @ 20:21:26
fröken Elin:

Tumme tumme tumme! Jag sög också på tummen skitlänge och har aldrig haft problem med framtänderna (däremot med hörntänderna, men det hade inget samband).

Föreslog han verkligen vante?? Det fick min farbror ha, men det var på 50-talet.

2009-10-05 @ 20:29:52
furman:

Flyer, jag förstår, det där med Skåne kan vara känsligt.

Elin, ja, han föreslog vante, men då ska vi betänka att han har en tortyrkammare i sin källare liksom. Då ter sig vanten ganska blek.

2009-10-05 @ 20:33:17
A-K:

Hörru: efter att ha tittat på "Roast på Berns" idag inser jag att jag har exakt likadana tänder som Bert Karlsson. Och jag sög på tummen tills jag var tolv. Japp. TOLV. De pekar inte framåt. De är bara fiula. Jag gillar ändå mina tänder och anser gott att han kan ha sin tumme ett tag till. Du har ju sett mina tänder. Faktiskt har du tryckt in en stor boll mellan dem. Så avgör själv. Jag ville bara dela med mig.

2009-10-05 @ 23:22:05
furman:

Ja jo, vi fick in en hel nektarin där mellan gaddarna på dej, hehe! Jag låter nog pojken få suga på sin tumme ett tag till, fast jag ska uppmuntra honom till att inte göra det på dagarna. Småtjata lite så där lagom?

2009-10-05 @ 23:45:21
Gustaf:

Jag sög på pekfingret å har jordens överbett. Så tumme verkar va safe. Tjata sådär vackert som bara en snäll kärleksfull mamma kan göra vettja.

2009-10-06 @ 00:29:36
Tigerlilja:

Fast jag har en mycket avlägsen bekant som faktiskt bor i närheten av Ödeshög, när jag tänker efter, som sög på tummen i mycket vuxen ålder. Han kanske gör det än, vad vet jag. En gång skrek maken när han tittade ut genom fönstret 'där cyklar S och han suger på tummen' - så kan du få honom att sluta för 20-årsåldern så är det bra.

2009-10-06 @ 16:58:58
furman:

Nej men å, undrar om man känner till den där S?!? :-O

2009-10-06 @ 17:36:43
Tigerlilja:

Jag kan bara säga att en god vän som bor i dina trakter mötte honom i nåt köpcenter i Ödeshög för ett par år sen...

2009-10-06 @ 19:03:46
marcela:

Låt han ha sin tumme ett tag till. Natasha hade den tills hon var fyra, då tog vi stop och väx och sedan var det slut tummat för henne. Däremot ser det ut som om hon kanske får tandställning om det beror på tummen eller dåliga arvsanlag från modern är ju en helt annan fråga...jag tror det beror på arvsanlagen. Kram

2009-10-07 @ 10:01:32
Catten:

Jag hade varken napp eller tumme och mina tänder ser ut som om nån skakat om dem i en Yatzybägare som sen skickat in dem i truten på mig så det kan nog vara hugget som stucket liksom.....

2009-10-15 @ 13:11:04

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.