I dalmasens fotsteg
Igår skulle dalmasen äntligen ta med mig till skogen och visa hur man hittar svamp.

Jag har hittat svamp förr i mina dagar, men inte i skogen utan i .... äh, skitsamma, det är annan historia.


Som en skogens Hiawatha tog han sig smidigt fram genom snåren medan jag och Filippa, (som dessutom valde att dagen till ära bära sina nya converse) snarare snubblade fram genom diverse våtmarker.


Vi kom till små svampkolonier såklart eftersom dalmasen har öga för det, han kunde liksom se på träden var det växer kantareller, och jag gick bara bakom och kände mig som Dunderklumpen.

Ibland hittade han ett ställe och då visslade han lite melodiskt för sig själv i väntan på att vi skulle komma efter, upptäcka dem, och tro att vi själva hade hittat svampen utan hans hjälp. (Dalmasen är lärare i botten och därför mycket pedagogisk.)



Den här får man inte äta. (Om man inte vill förgifta någon, men det är ju jätteelakt.)



Här har vi "skogens guld" som man så finurligt säger!



"Vi" hittade även skogschampinjon, Karl-Johan och en sort som ser ut som vit flugsvamp fast med bruna skivor under hatten (som går att äta alltså).

Nu har jag sparat fyndplatserna som GPS-koordinater i Iphonen så jag kan hitta dit på egen hand. Annars kan jag bara fråga min jobbarkompis, för det var visst hennes svampskog där hon bor. Världen är allt liten, hä-hä-hä!

Kommentarer

Elin - Bondmora:

Vad tuffa ni är, jag vågar aldrig plocka skogschampinjoner när jag hittar dem. För jag tror alltid att det kan vara en vit flugsvamp som ruttnat lite.

2010-08-30 @ 20:17:44
Catharina:

Visst är det underbart att plocka svamp!!

2010-08-30 @ 20:26:48
T:

Gud så spännande. Jag är ju också lärare. Och dalmas. Nej förresten. Dalkulla!

2010-08-31 @ 20:16:12
kyrksyster:

Har aldrig vetat det förut... att man kan förgifta någon genom att äta själv... Voodo?



Ska nu berätta en hemlighet. Man dör inte av att äta röd flugsvamp. Men man riskerar att bli en kul typ, väldigt stark och väldigt målmedveten i sin strävan att sopa rent omkring sig så att man kan börja från... scratch... Men det rekommenderas att man har sett till att de ekonomiska förutsättningarna är helt uppdaterade... innan...

2010-09-06 @ 23:38:19

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.