Den goda tålmodiga mamman del 3
Nu är snart julen här, tralla-la-la-la-la........ dags att klistra i hop pepparkakshuset, och i år skulle jag minsann inte använda
superlim, utan barnen ska kunna äta hela huset på julgransplundringen!
Alltså: smälta socker.
Jag får stressyndrom av det; Lukten, hettan, och vetskapen om att det kletar och stelnar lika fort som en hamster blir gravid.
Överflödet i kastrullen....vad ska jag göra med det?!?!? Jag har panik, kopparkastrullen är stekhet, och jag tänker helt sonika spola ner det i vasken. Då jag kommer på att det kanske kläggar igen hela avloppet?
Sliter upp proppen och stoppar det hela innan det rinner ner.





Men det blev ju rätt ok till slut. Barnen har lovat att bara titta på det, men jag vet att Agaton redan har slickat på en nonstop.



Slutligen lägger jag in en bild på den fina dörrkransen.
Eller, det är det jag ska komma till, den VAR fin. Fågeljävlarna har snott mossan, det är nästan inget kvar.
Är det taskigt att spraya gift på den nya mossan som jag ska sätta dit?
Att liksom visa dem var gränsen går?


Kommentarer

Gustaf:

Hmmm... Några reflektioner...: Söta tomtar vid huset, SMART drag att avbryta "slask-idén" (som såklart var panikartad men hade gett problem BIGTIME), är det så ont om mossa i Ö-götland (permafrost??), och sist men inte minst: Varför envisas alla med att köra med hett j-a livsfarligt socker, när det går lika bra med seller.. f'låt, florsocker å vatten?

2008-12-15 @ 18:38:05
Ann-Sofie Brax:

OJ oj oj, jag känner igen det där!

Det är några år sedan jag gav upp :)

Men fint blev det erat hus!

2008-12-15 @ 20:48:13
Marie:

Är brickan vad det ser ut att vara ?

2008-12-15 @ 21:08:32
Fru Furman svarar:

Gustaf:

florsocker å vatten till att limma med=bögigt

smält socker=macho

Mossa är fuktigt och gör pepparkakshuset mjukt.Bomull är torrt och jag gillar snö.

Marie:

Ja, brickan är vad du tror, det är min dyrgrip!

2008-12-15 @ 23:28:53
Marie:

Min man, tillika sockerbagare, fick sig ett gott skratt :)

Tips från en yrkesman:

1)smält sockret i en stekpanna, inte i en kastrull

2) ha bara så mycket socker så botten täcks

3) doppa pepparkakshusdelarna i det smälta sockret, försök inte pensla eller "dutta" på sockret på delarna



2008-12-16 @ 10:12:20
Bessan:

Hade bara tänkt ge precis samma tips som Marie precis gav. Blev nämligen av med pepparkakshusoskulden i söndags och de mer erfarna i sällskapet gjorde precis så som Marie beskrev. Blev inte så rinnigt alls. Frun i huset (min svärmor) frågade också precis innan hon hält ut det överblivna i vasken "Gubben, kan jag hälla ut det här i vasken?" varpå den gubben svarade "nä".

2008-12-16 @ 13:54:03
Fru Furman:

Tänk vad smält socker kan engagera!

Men var gör man av med överskottet av sockret då!?! Marie, kolla med din sockerbagare! (Fan vad romantiskt, blev ni kära på jobbet? Han stod där och kastade polkagrisdeg i luften med världens snits och du stod utanför glasrutan med årets bokslut i näven (i kontorsriktig knytblus), var det så?!?)

2008-12-16 @ 14:45:07
Marie:

Exakt så var det :)



Det överblivna sockret kokar du bort med MYCKET vatten se'n går det bra att hälla ut allt i slasken.

2008-12-16 @ 20:33:17
Äjj-Käjj:

Åh, vad det hade varit skitkul att se dig!!



I övrigt så följde jag Maries råd. Exakt. Fast jag visste inte att man skall koka bort resterna med socker så jag har offrat en stakpanna om året. Låtit skiten stelna och sen slängt allt.

2008-12-16 @ 21:33:01
Marie:

Jag visste att jag nå'n gång skulle ha glädje av att vara gift med en riktig sockerbagare ;)

2008-12-16 @ 22:47:57

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.