-Ja nu är det verkligen dags att vi träffas!
Mannen har stött på frun till kocken på den bästa restaurangen på mils avstånd.
Frun (till den duktiga kocken): -Nu måste vi ju träffas som vi sagt så många gånger!
Mannen: - Jo nu ÄR det VERKLIGEN dags, vi har ju sagt att vi ska bjuda er på middag!


Jag vill jättegärna träffa dem, och vi HAR sagt att vi skulle bjuda på nåt.
MEN VAD?!? Hur hanterar jag det här? De är vana att äta världens godaste mat av de finaste råvarorna.......
en fin oxfilé med  honungsslungade haricots verts (odlade bredvid det bördiga Tåkern) i crema di Balsamico, en potatisgratäng med krispig yta tillsammans med Chateau Petrus eller varför inte en god Pauillac....
till efterrätt en lätt Lavendelparfait med kanderade syrénblommor på toppen i all sin enkelhet.

Och vad kan jag erbjuda?
En välstekt blodpudding, eller överbrända fiskpinnar (Findus såklart -allt annat vore skämsigt).
Till det ett glas......Liebfraumilch............  Och så en isande kall ljusgrön Piggelin till efterrätt?
Prestationsångest.
Skulle kunna ta udden av det hela och lite skämtsamt köpa hem pizzor till oss.......eller be styvmorsan laga till nåt tjusigt (då är frågan om jag ska ljuga ihop att det är jag som gjort det?)
Vad tycker ni att jag ska göra?


Något man slagit ihop lite snabbt?

Kommentarer

Calle H:

Du satsa på husmanskost (stek fläsk o löksås) eller en gör en 80-tals meny du vet eller fortsätt läsa nedan

Kommer ni ihåg?...







80-talet, visst är det ofattbart att:

Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero



Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem



Hockeyfrillan fanns på var mans huvud - gärna i kombination med en synthtofs



Seglarskon betraktades som 'klassisk' och 'tidlös'



En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och killar



Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig



Ett Lycra-plagg vid namn 'Body' (som knäpptes i skrevet med en konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination med alkohol hade en naturlig plats i våra garderober



Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett



Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen - blå eller grön



En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii



Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace au four



Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det hack i skivan



Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades stereobänken.



Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi förvarade i speciella boxar.



Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.



Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel



Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och Sighsten Herrgård



Tights och storskjorta var en naturlig kombination



Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner och galopperande enhörningar



Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten



'jag skriver en check' var en vanlig replik i shoppingsammanhang



Snabbmat var detsamma som 'en grillad med mos'





År 2008, du vet att du lever år 2008 när:



1. Du av misstag knappar in en pin-kod på mikrovågsugnen



2. Du inte har lagt patiens med verkliga kort på flera år



3. Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer



4. Du skickar e-post till dem som sitter bredvid dig



5. Ursäkten för att du har tappat kontakten med gamla vänner är att du inte har deras e-postadresser



6. Du har jobbat vid samma skrivbord i 4 år men för tre olika företag



7. Din chef klarar inte av att göra ditt jobb



8. Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar



10. Du ringer familjen för att höra om de är hemma medan du kör in i garaget



11. All reklam på TV har en internetadress under



12. Du får panik för att du lämnat huset utan mobilen (som du inte hade de första 20-40 åren av ditt liv) och måste åka tillbaka för att hämta den



13. Det första du gör när du kliver upp på morgonen är att gå 'online' innan du hämtar kaffet i espressomaskinen



14. Du lägger huvudet på sidan för att le:)



15. Du läser detta och nickar och ler



16. Ändå värre; du vet precis vem du ska skicka detta mail vidare till



17. Du är för upptagen för att lägga märke till att nr 9 saknas i denna lista



18. Du scrollade upp för att kolla att den faktiskt inte var där



19. Och nu sitter du och ler åt dig själv



Ha en fortsatt trevlig dag!

Calle H Tranås

2008-11-15 @ 08:48:00
Äjj-Käjj:

Åh, ja, det där är ångest. Men vettu, vi har en restaurang, vi kan käjtra och du får ta åt dig hela äran, självklart! Skall jag mejla en meny?



Eller; så bryter du huvudströmmen den kvällen och värmer lite köttsoppa på stormköket och klagar på elbolaget hela kvällen.

2008-11-15 @ 10:24:39
Gustaf:

Haha, bra idé A-K. Jag kan ställa upp som budfirma, om jag hittar vägen dvs.

Sen kan ske jag tar mig ett smakprov också ;-)

2008-11-15 @ 11:31:19
fru furman:

Du får gärna käjtra Äjj-Käjj! Kanske du kan servera åt oss också, så kan jag stoltsera med att vi har egen piga. Eller husmor....eller butler, kan en tjej va butler?

2008-11-15 @ 11:39:42
Äjj-Käjj:

Jag är gärna husa, så man får användning för den där lilla korta saken med spetsförkläde någon gång.. Fast det kanske inte är DEN sortens party...?



Gustaf- Ja, kör du, för jag skall smygsupa i serveringsgången!

2008-11-15 @ 17:53:20
Gustaf:

Haha, det kommer aldrig gå väl det här.

När jag väl kommit fram kommer jag å gå på nån torr Tokajen innan jag slirar in på Palinka. Så, sen blir det trångt och varmt i serveringsgången...

Men visst, DIT kommer vi kanske i tid.

Kanske lika bäst å duka upp ett buffébord innan vi ballar ur...?

2008-11-15 @ 18:11:29
Äjj-Käjj:

Njäe, det verkar körigt. Troligen är det bäst om Fru Furman bara fortsätter att skjuta upp det hela...?

2008-11-15 @ 21:31:15
Marie:

Det fixar du galant !

Jag har en gammal bekant som jag träffar lite sporadiskt då och då, vi har flera gånger tänkt bjuda hem dem men det har alltid kommit något emellan. Så blev jag hembjuden till henne på ett "klädparty" och såg dignande fika-fat framför mig. Hon är nämligen utbildad konditor, har under flera år rest jorden runt och jobbat på kryssningsfartyg, hon har jobbat som lärare på konditorutbildning och jobbar nu och sedan flera år tillbaka som hemkunskapslärare (förstå att det är ångestladdat att bjuda hem "en så'n")

Alla mina fördomar ställdes snabbt på högkant dock.... när hon klippte upp påsar med Findus frysta bullar och körde i micron och fortsatte sedan med Singoalla-kex och annat "förbjudet".

Inget hembakt där så långt ögat nådde.

Slutsats: hemkunskapslärare lever inte som dom lär

Myth Busted!

Lycka till

2008-11-16 @ 10:31:14

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.