December -07
Trött desperat mamma annonserar:

Bortskänkes:
En pojke,1½ år gammal, tunnhårig, men söt.
Kläder och 3 paket blöjor ingår.
Vaknar flera gånger per natt och vill se på TV, annars helt felfri.
Ring för mer information! 

/Trött desperat mamma



Åter till vardagen...

Jaha så var julen slut...inget händer, allt är lungt...
I dag har Agaton ätit upp 1 cm brun krita och Sixten har mosat in en hel Kexchoklad i soffan. Allt är som det brukar med andra ord....



Försöka går ju....

Som den pedagogiska mamma jag är, låter jag barnen klä granen själva och njuter av att se deras fria fantasi och kreativitet flöda......eller, nej så var det väl kanske inte då.....fast jag försökte verkligen.
Jag:-Men hörrni? Ska vi inte ta och hålla oss till lila, rosa och silver i år?
Alla barnen i kör (tom. den lilla skiten på 1½):-Nääää!
Jag(med bedjande ton):- Men det blir så rörigt med alla färger....Guld och rött då?
Barnen:- Nääää!
Jag:- Men kolla...ser ni inte hur rörigt det blir för ögonen?Jag pekar och viftar på alla 97 julpynt som hänger hur som helst i grenarna.
De har blandat rött,silver,guld,blått,lila,rosa,äpplen,kulor,ängl ar,fula kottetomtar från -74 med mormors kitschiga julfåglar från 60-talet....med mina stilrena, dyra, fina änglar.
Jag kan nästan se hur de ryggar undan sina välputsade vingar för de fula pynt som de bli omgivna av. Jag provar igen...
-Men ungar ser ni inte att det blir rörigt för ögat med alla färger, ser ni inte det? Filippa du vet ju hur lätt pappa får yrsel?!
Filippa:-Men det är om han äter för mycket salt....
Jag (ser en ljusning):- Men det kan FRAMKALLA yrsel det här, ni vill väl inte att pappa ska bli snurrig på julafton?
Filippa:- Jag kan ringa honom på jobbet och fråga om han tror att han blir yr....
Jag (ser att jag kommer förlora, och med sur ton):
- Äh, ha det så där då, men det ser rörigt ut med alla pynt...Jag tycker det ser schizofrent ut, vi har en schizofren gran. Jag skäms för mig själv nu, känner att jag helt försökt styra deras hrm...kreativitet....men det kan inte hjälpas....i kväll när de lagt sig ska jag lite i smyg försöka rensa lite, alltså:säga vad man vill om att blanda färger, men när kulorna hänger så de nuddar varann då kliar det i fingrarna på mig....Jag bara måste....



It goes as fast as I want!

dudududududuuuuuuuu! (trumpetfanfar)
Im sitting here infront of my computer and its by fiber-broadband I connect my self to you folks!
(Det kan finnas folk som fnissar här men det skiter jag i) ....and I can surf on the internet like a fast crazy happy fool!!! It goes so fast that I think I´m in heaven!!! I click on a page, and woop, there it is! On demand, so to speak! I don´t know why I write in english, but I think it is because I feel so fast and cool!!!!! (Hm...jag fnissar generat åt mig själv, men fatta hur länge jag drömt om bredband......tänk er hur det är att sitta och vänta på en sida i 5 minuter eller att aldrig kunna ladda hem en stulen låt på mindre än 2 timmar?!)



Min önskelista till Tomten:

  1. Högre lön
  2. Eller ett nytt jobb
  3. Ett par nya Converse utan sprickor, stlk 36
  4. Josef Franks tapet "Vårklockor" i hallen.
  5. Alltså de ska vara sitta uppe på väggarna när jag vaknar på julaftonsmorgonen.
  6. En liten snäll dam som inte snokar som kan se till att huset är städat och att det alltid finns nylagad god mat när jag kommer hem från dagis med alla barn. Gärna italiensk mat och ofta skaldjur.(Dock inte sköldpadda)
  7. Tuttar som inte är tomma utan lite mer med "styrsel i".
  8. Barn som inte slåss och bråkar med varann (bara för en månad och jag är nöjd)
  9. En trisslott med miljonvinst.
  10. En fungerande AC till Saaben.
Så...det var väl allt?!?



Forts. (från nedan)

.....Men inom sig var Maria inte lika from......
Dagens barn vad är det för fel på dem!?! Kan de inte bara hålla käften och insupa den härliga atmosfär vi försökte bjuda dem på?!? Nä tydligen inte....



Med Converse i stallet.

Idag har jag varit Jesus morsa.
Med kyrkoherden som Josef vid min sida satt jag där med en litenliten jätteliten bedårande bebis i min famn.
Han luktade så där babyoljigt mjuk och som ett lydigt jesubarn bör, sov han hela tiden med sin kind mot mitt bröst, utan att säga ett pip.
Det är inte utan att det börjar vibrera i äggstockarna...... å så kom då två gäng med frågvisa sexåringar som då skulle vara våra besökare.... Meningen är att de ska få komma till kyrkan och kastas in till den tid då vår frälsare var nykläckt, få känna lite av den atmosfär som herdarna kände när de följde ängeln till stallet i Betlehem...INTE att kritisera Jesu moders fotklädnad!!!!!
-Varför har du såna skor som min syrra har?
-Fanns gummi på den tiden?
-Borde inte du vara barfota?
Jag försöker se sådär from ut som jag inbillar mig att Maria var och svarar de frågvisa att jag; Jesu mor, var den första i hela Nasaret med vita Converse, och kanske kanske var det just därför jag blev utvald att bli Jesus mamma.....



Pyssel i julens tecken....

I dag har jag och barnen julpysslat och jag har varit så där pedagogisk och tålmodig som bara en församlingsassistent i svenska kyrkan kan vara.
Vi tryckte in nejlikor i apelsiner och hängde upp dem i röda band lite överallt i huset och Matilda gjorde en med ett nejlikomönster av en tamagochi, helt i julens anda alltså. Samt råkade hälla ut en hel påse nejlikor på golvet, så några sitter fastkilade i golvspringorna och sprider väldoft även där.
Vi har också gjort marsipanfigurer, och Sixtens marsipan-Porche ser precis så där aptitlig ut som de gör på konditoriet....hrm...vi har även sett till att det finns marsipan intryckt i alla familjemedlemmars strumpor och Agaton har till och med matat marsvinen med lite, och de verkar fortfarande vara vid liv.Tur att det bara är jul en gång om året, om jag ska vara ärlig.....



ÄNTLIGEN!!!!

Är årets Lucia-hysteri över!!!!
Åter till lugn och ro.................10 dagar kvar till julafton.............hm.........dä ä la inget, det ä luuuuungt..................eller hm........10 dagar....... går fort.........fast....äh.......dä ä luuungt!!!!!!
(Försöka intala sig går ju)


   
Sömnlöst i natt

Jag har upptäckt att vi börjar bli gamla mannen och jag.
Ni vet ju hur äldre gnäller om att de inte kan ta kaffe efter ett visst klockslag....men man tror ju att man är ung så vi drack
två koppar kaffe i går kväll och det slutade med att vi båda snurrade runt i sängen som två feberyra sjuklingar.
Vad gör man då? Går upp och tar ett glas mjölk? Talar om livet? Räknar får?
Nej, man kollar "Saw3" en av de blodigaste splatterfilmer som tillverkats under året och vad gav det? God sömn? Nej....just det....Man börjar alltså bli äldre, men klokare...hm....näääää....



Ljusdrottningen är korad...

Besvikelsen är stor i det prinsessprydda rummet på övervåningen.Matilda har i dag, 6 år gammal, förstått att livet är orättvist.Att det alltid kommer finnas lite tur i livet, men också lite otur. I hennes fall var det otur i dag.
De har valt lucia på skolan och det är lärarna som valt (eller röstat som Matilda säger, själv har jag lite svårt att se framför mig hur lärarna sitter och RÖSTAR fram en 6-åring till skolans lucia), utan jag försökte få henne att förstå att de säkert LOTTAT fram Emmy till årets ljusdrottning med elljusstake på skallen.
Detta köpte inte min dotter utan somnade med tårar åt det fruktansvärda faktum att hon återigen får vara tärna.Håhåjaja, vad livet kan vara tufft...vi får väl ha ett privat Luciatåg här hemma där hon får bära krona,kanske bjuda in någon gammal senil granne på en kopp kaffe så hon får visa upp sig?

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.