Nu ska jag för er berätta om påsken!
Eftersom jag har fyra barn under 10 år så har jag inget att göra och flyter därmed omkring bland en massa bloggar på dagarna och har nu stött på en hel del som undrar över varför man firar påsk, eller snarare varför man firar att Jesus dog just då, när påsken faktiskt flyttar runt och ibland infinner sig i mars och ibland i april.

Detta har med månen att göra, men så här är det va: att man faktiskt firade påsk redan innan Jesus. Man firade judarnas frihet efter att de varit slavar, och även Jesus him self firade detta. (Det var därför han käkade en sista måltid med sina kompisar Petrus och ja, alla de där.) Men så blev han tillfångatagen och avrättad, och detta är inget man behöver ifrågasätta, för det har hänt. Det fanns en kille som hette Jesus som sa sig vara Guds son, som blev korsfäst, det finns det vetenskapliga bevis för, som inte har med Bibeln att göra. 

Frågan är snarare om han talade sanning eller inte, och om det stämmer att han på tredje dagen uppstod igen och DET är ju upp till var och en att bedöma.

Glad påsk på er!


Kommentarer

Markattan:

Ja om det råder det inga tvivel. Markattan önskar att fler försökte vara som man påstår att Jesus var, då skulle världen vara en rätt hygglig plats att vistas på. Fast det är den väl redan, men inte för alla...

Vad bra att du klargör det här, tjejen. Jag hoppas att jag inte trampade på ömma tår. I så fall ber jag om ursäkt.



Markattan

2009-04-09 @ 22:08:27
fru furman:

Nej men gud Markattan, här har vi inga ömma tår, och detta inlägg kom till genom att jag snurrat runt på en massa olika bloggar. Dessutom är inte jag Jesus försvarsadvokat, alla har ju rätt till sin åsikt om saker och ting!

2009-04-09 @ 22:57:07
Markattan:

Så är allting gott



Markattan

2009-04-09 @ 23:39:49
Äjj-Käjj:

Jesus borde ha haft en blogg.

2009-04-10 @ 00:21:17
fru furman:

Ja det borde han ha haft, som han kunde skriva utan tangentbord, bara tänka vad det skulle stå så stod det. Fatta va coolt!

2009-04-10 @ 00:41:56

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.