Man ändrar smak...

Ja, här står jag och kalasar på ett glas konstig Merlot. Jag vet inte om den är konstig eller om det är så att jag bara måste dissa för att flaskan är köpt av svärföräldrarna. Men sanningen är ju den att man blivit lite petigare med vad man dricker med åren.

Jag är 15 och vi är hemma i huset, jag och Katja, skolans tuffaste brud. Hon är en mager finsk tjej, alltid iklädd svarta jeans, Guns n' Roses t-shirt, vitt puder och så mycket kajal att hon bergis gjorde slut på en penna i veckan, och långt stripigt ljust hår. Hon såg sliten ut redan då som 15, men just då, i mina ögon, var hon det snyggaste på jorden. Dessutom hade hennes brorsa suttit i fängelse för att ha plogbillat på Saabs flygplansfabrik. Jag fattade inte vad det var men något med en plog måste det ju ha handlat om? Han hade kanske stulit en plog? Hon hade t o m en egen askkopp inne på sitt rum, en sån där golvaskkopp på lång pinne som man tryckte ner fimpen i med hjälp av en knapp. 

Katja skulle gifta sig med Skid Row's sångare Sebastian Bach en vacker dag. Det skulle jag med sa jag, fast jag egentligen bara hade hört typ två låtar med Skid Row. Och egentligen tyckte jag att Dave Gahan i Depeche Mode var 100 gånger snyggare, men det var ju moderatmusik så det ville jag inte säga i hennes sällskap. Vi satt i mitt rum (definitivt utan askkopp) och drack en stulen blandning av Marie Bricard (Pappa: Vad var det för sorts sprit igen, jag har glömt? ), Cola, Kiwilikör och nåt gult. Kan varit vaniljlikör? Färgen var precis som skitigt avloppsvatten.

Det smakade fruktansvärt och jag bara: - "Men guuuud Katja, det var ju skiiitgott asså"!
Hon: - "Det var okej, men jag saknar smaken av Marinella som jag är van vid".
Jag: -"Jäkla Pappa asså, han har glömt köpa Marinella, fan va epa alltså"
Katja höll med, Marinella var fint det.

Jag får fortfarande rysningar när jag ser en flaska Marinella på Systemet. Den påminner om tonårsfylla och ett sånt bristande självförtroende att det är ett under att man överlevde.


Kommentarer

fröken Elin:

Jag köpte en nyhet på systemet idag. Jag hade förväntat mig mer. Men vad sjutton, den går ner! Ang tonårsfylla så är pepino kiwi och persika min skräck. Och sån där turkisk peppar shot som man köpte på ica och blandade med sprit. Varför gjorde man så? En annan gång drack jag och min kompis raggargrogg med absolut och fanta. Vi skulle jävlas och dricka upp hennes brors vodka som han hade gömt i skogen utanför discot. Vi blev skitfulla och han upptäckte det aldrig. Jag fick lunginflammation veckan efter också...

2009-08-21 @ 20:12:16
fru furman:

Turkisk peppar kan jag fortfarande dricka! Vi brukade krossa salta fiskar såna knallblå hårda och hälla i spritflaskan, sedan körde man det i diskmaskinen så var festen räddad!

2009-08-21 @ 20:21:25
Ting:

Hot shots.

Kräääks!

2009-08-21 @ 20:37:17
fru furman:

Jag vill bara tillägga att det inte gick nåt bra för Katja i livet. Jag skyller det på Marinellan.

2009-08-21 @ 20:45:12
Äjj-Käjj:

Oh, herre vad roligt!! Jag kommer aldrig få bilden av dig och Katja ur skallen.

2009-08-21 @ 20:55:56
fru furman:

Inte jag heller! ;-)

2009-08-21 @ 20:59:54
Helena m. 4:

Hej 80-tal ... Jag får nu pulserande flashbacks av axelvaddar, skipants, synthmusik och annat livsviktigt för ett par år sen ...

2009-08-21 @ 21:14:57
Gustaf:

Vadå i diskmaskinen...?? (trög)

Med kork då, för värmens skull...? Låter ursmart (antar jag).



Marinella är ju de flaskorna som stod i porten på morgonen, det med mest APK.

2009-08-21 @ 22:52:43
Markattan:

Ajajaj, får ju ont i huvudet bara av att läsa det här. En del minnen gör sig bäst i en tjock malpåse. Bläää för sådana häxblandningar.

Tur att smaken och kanske även inkomstnivån utvecklats sen dess.



Markattan

2009-08-22 @ 08:05:25
Den hemska tvillingen:

Ja men tack så hemskt mycket för den spyan. Fy fan...huvva.

2009-08-22 @ 10:36:44
bogarpappa:

Marie Brizard, Anislikör

Man dricker det med krossad is enl. fransk expertis...

det visste inte den lilla sprittjuven!

Marinella!? fy bövelen, det fanns väl Noilly Prat,

varför snodde du inte den? men det skulle blivit

överkurs för Katja Koskela

2009-08-24 @ 01:21:22
fru furman:

Haha, ja det kanske det hade blivit..... jag tror du hyser lite agg fortfarande efter att hon skrev att jag varit på TNE i min kalender, och att jag rökt en holk. Haha, du blev så glad när det visade sig vara ett skämt så jag fick en ny Henri Lloyd! Hehehe!

2009-08-24 @ 20:49:13
Ellinor:

Haaaaaaaaaaaaaahahhaha...känner igen mig ganska väl...Marinella var grejer dä. Sen skulle man aska i ölen oxå...det ryktades om att man skulle bli as packad då...



När jag var 12 så började vi så sakteliga röka (jag och den taniga finnen.) Hon insisterade på att vi skulle röka blåan blend och sen använde vi magic matches som hon köpt på stans typ Buttericks affär. Dom kunde man nämligen tända på typ sko sulan eller på en bänk osv..det var otroligt festligt. Sen drack vi Lakka (hjortron likör) och cola...undervara tider ...eller? Btw...kommer du ihåg när jag skulle ut till dig i gammelkil första gången?!?! Visste att det var ett nybyggt hus...letade ihjäl mig bland alla typ 6 husen med tre km avstånd mellan varje hus, och ingen hade namnskylt, förutom på själva ringklockan, och där stod det Frideland...jag var ganska förvirrad över att alla hette Frideland...men men trägen vinner...kom ju sen iallfall. Kommer ihåg att vi lyssnade på Nevermind albumet med Nirvana.. det var tider dä

2009-08-24 @ 21:01:11
fru furman:

Ja Ellan, hur ska jag kunna glömma när du gick runt och trodde att alla hette Frideland i Gammalkil, hahahahaha!!!!

2009-08-24 @ 21:15:08

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.