Det här med musikaler.
Är det något jag tycker riktigt illa om så är det musikaler. Framförallt filmvarianten, glättigt och fånigt, där det är fullt möjligt att gå i snabbköpet och plötsligt börjar alla, precis alla, i affären att sjunga och dansa tillammans med huvudrollsinnehavaren. En städerska som dansar med en sopkvast, gladast i hela världen, en polis som glatt snurrar med sin batong i takt med musiken, och precis alla har lärt sig de avancerade dansstegen utantill.
En allvarlig konversation mellan två personer och så börjar den ena: -Men du måste ju fööörstååååå hur jag kääännner! Na-na-na-na....jag älskar ju dej...na-na-na-na-na......bara duuuuuu.....na-na-na-nananana.... och så svarar den andra i samma melodi: -Vi kan ju vara vänner, vänner, vänner...na-na-na-na-na.....min bästa vääään.......!
De håller varann i händerna och dansar utmed gatan runt lyktstolpar och en busschaufför vinkar när han far förbi och hinner också stämma in i refrängen. Det har jag svårt för.
Så när jag såg MammaMia-filmen häromdan var jag skeptisk, lika skeptisk som jag är till att Ryssland skulle vara en bra säljare av gas, men låt gå. Jag satt med en drös rumäner och ungrare i soffan och vad skulle vi annars se på? ABBA känner ju alla till. Om man bortser från när alla på den lilla grekiska ön med Meryl Streep i spetsen sjunger Dancing queen på en brygga och dansar till exakt samma koreografi, så var den helt okej. Jag stod ut. Ni ser, det går att ändra sig.....
Men håller ni inte med mej om att skäggiga Benny som spelar piano i ABBA egentligen borde heta Björn och att det är Björn med glittriga platåskor och gitarr som borde heta Benny? Benny är ju en kille med silverglittriga kläder och stjärnformad gitarr,det hörs ju på namnet, Björn är en skäggig bastant kille vid ett piano, trygg, varm och go. Men nu har ju Björn på äldre dagar också skaffat skägg så båda ser ut att heta Björn.


Det var bara under den här sekvensen jag mådde lite illa.

Kommentarer

Marie:

Stod ut ???

Både jag och J satt och log fånigt och sjöng med hela filmen igenom, såg allt extramaterial och bortklippta scener. Nästa gång blir det sing-a-long-versionen, då jäklar!

Vill man bli glad så är ju Mamma Mia bästa medicinen.

2009-01-08 @ 09:49:32
Gustaf:

Furman, jag antar att du inte är frekvent besökare av indiska restauranger, där Bollywood-filmerna går på 100tums-syrian(?)-tv? ;-)

2009-01-08 @ 10:00:09
Äjj-Käjj:

Hihihihahahaihaihaihaihaihahahhahihih! Jag dööör! Ja, de borde byta namn. Hahahahahaha! Ååååh, så kul!!

2009-01-08 @ 10:28:19
marcela:

Du stod ju ut bara för att Colin Firth var med annars hade du aldrig sett klart hela filmen eller hur?

Håller med fullständigt om namnbyte, blandar alltid ihop Björn och Benny om vem som är vem. Tur att maken har koll på det.

2009-01-08 @ 13:40:11
Ting:

Å jag som ääälskar musikaler för att det är just så jävla corny!

2009-01-08 @ 16:09:13
fröken:

Har du läst boken "Vem är Björn och vem är Benny?"

Från vem har äldsta dottern ärvt sitt intresse för musikaler, som så gärna ville se Hairspray i somras?? Tur att hon hade en fritidsfröken som ställde upp...

2009-01-08 @ 21:21:24
fru furman:

Ja Marcela, hade inte Colin Firth varit med hade jag inte ens fått idén att sätta på den filmen..... du vet ju, han är mitt frikort!!!!

2009-01-08 @ 21:24:51

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.