Om att lära sig.
Filippa har försökt att lära Agaton "I have a dream" på gitarr. Det gick sisådär.



Men jag fick lära mig att det där som man kan sätta på gitarrens hals, som klämmer ner strängarna, heter capotasto. Jag fick också lära mig att det heter just hals på gitarr och inte "den är plankan". Man lär sig nåt varje dag, även av sina avkommor.

Här kommer lite mer fakta som jag snappat upp för inte så himla länge sedan, sånt som blev ett "aha-är-det-så!?!-halleluja-moment":

1. Att stilleben (konstuttryck för en målning av en vas och typ ett äpple bredvid sig, pisstråkigt motiv), inte uttalas stille-ben, utan still-leben med tysk brytning.
2. Agneta Sjödins hemstad heter Hudiksvall och inte Huddriksvall, som jag alltid trott.
3. Att kungens farsa hette Gustaf Adolf utan nån siffra och inte Gustaf den 6:e Adolf för det var visst farfarn det.
4. Kanalen Discovery...Jag trodde den hette Disco-very, att det var en musikkanal med very mycket discomusik. (fast då gick jag på högstadiet om jag ska vara ärlig...)

Sen är det nog inget mer, ALLT annat kan jag, med undantag för några få saker.

Ödmjukhet är viktigt tycker jag.

Kommentarer

fröken Elin:

Har ni flyttat bordet?

Precis så där som Agaton har foten brukar barnen ha foten när det koncentrerar sig starkt på att läsa. All spänningen hamnar där likson. Undra om man kan forska på det? Jag menar, kan man forska på navelludd så...?

2009-03-10 @ 19:58:43
fru furman:

Ja vi har flyttat bordet, eller vi hade gäster, vände på det och så fick det bara stå kvar så....tror säkert att man kan forska på det, men jag tycker nog att han alltid sitter så där med fötterna, lite som Kalle Anka liksom? (han är kanske alltid koncentrerad?!)

2009-03-10 @ 20:17:19
fröken Elin:

Halleluja-moment: Jag har ganska nyss lärt mig att en utbyggnad på en övervåning heter frontespis, och inte fontespis som jag alltid sagt. Det är inte så noga med r i småländskan... =) sen vet jag en idrottslärare som tills sonen hade rättskrivning trodde att det hette "rygg-grad". Verkligen logiskt med en grad i ryggen...

2009-03-11 @ 18:40:35
fru furman:

Mmm, det där liknar när jag gick i 8:an och på allvar trodde att man hade revbensspjäll i kroppen, biologiläraren höll på att garva i hjäl sig, klass"kompisarna" med....

2009-03-11 @ 19:16:08
fröken Elin:

När jag gick i nian så skulle klassens värstingtjej vara duktig och läsa "micro-organismer" högt, och naturligtvis blev det "micro-orgasmer". Undra hur en sån känns? =)

2009-03-11 @ 21:30:15
fru furman:

hehe, ja? fast jag provar hellre multibla! ;-)

2009-03-11 @ 21:45:07

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.