Det är en ny dag.
Måndag. Morgonsolens sköra, nästan limegröna ljus, har hittat in genom en glipa i rullgardinen.

Jag står i Sixtens sovrum för att väcka honom till dagis. Jag rullar upp gardinen till hälften för att inte tokväcka honom med för mycket ljus. Jag lägger mig bredvid i hans juniorsäng. Han sover fortfarande och hans hud är alldeles perfekt gyllenbrun, sådär som man själv önskade att man kunde bli. 

Runt pannan och framför öronen har han ett tunt guldigt fjun som ser så mjukt ut att jag vill känna på det, och det gör jag. Han grymtar lite och rynkar på näsan men fortfarande blundar han med sina långa mörka ögonfransar. De skulle jag också vilja ha. Själv har Gud begåvat mig med guldfärgade fransar som är tunna som spindelnät, endast svart mascara kan locka fram något som mer liknar flugben, men det är så det är.

Jag tänker på hur han såg ut när han var nyfödd och försöker hitta dragen från då, men måste plocka fram ett foto ur minnet för att se att näsan faktiskt är den samma, bara lite lite större.

Plötsligt har han vaknat och han ser rakt på mig med sina vackert olivgröna ögon. Jag tror att jag just tittar på den vackraste ungen i hela världen, det är nästan så jag börjar gråta för att han är så fin.


-God morgon älskling, säger jag, det är en ny dag.
-Vad ska man göra på den nya dagen? Han frågar som om "Den Nya Dagen" var en speciell dag, som om det skulle vara en högtidsdag. Han ser frågande på mig med allvarsam men ändå nyfiken blick.
-Du får göra ungefär vad du vill, men det är dagis, svarar jag och ler.

Jag kliver upp och hämtar hans kläder.

Det är en vanlig måndagsmorgon, men det här ögonblicket kommer att stanna hos mig.

Jag tror solen hjälpte till, ljuset i hans rum var fantastiskt i morse.

Kommentarer

Gustaf:

Fantastiskt vackert skrivet, vilken närvarokänsla och "mjukhet" du förmedlar! :-)

Härlig läsning en måndag, eller vilken dag som helst.

2009-05-11 @ 09:40:45
Marie:

Det är inte mitt fel att det är nå't som droppat ner på mitt tangentbord..... :)

2009-05-11 @ 09:57:02
Tina Hindrikes:

Vilken fantastisk beskrivning!!!! KRAM

2009-05-11 @ 22:50:17

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.