Resfeber del 3
Bloink!

Jag vaknar med ett ryck. Klockradion visar 02.15. Det blåser ute som bara den och med det tak vårt hus har låter det som någon står och rystar en plåt stor som en ryamatta.

En uggla hoar. Hooo! Tystnad.

Ho-hoo! Hooooo.... Men håll käften uggla, ramla ner från granen, tänker jag. Tystnad. Kanske den flygit iväg nu? Undrar vad ugglor har för fienden? De kan ju jävlas med möss och blåmesar och sånt, men vem flyger förbi och rycker dem i skallen med klorna? Jag måste googla imorgon. Efter att jag vaknat efter att jag lyckats somna om alltså. Hooooo.

Jag hatar ugglor från och med idag. Min näsa visslar där jag ligger. Låga C på tvärflöjt. Försöker höja en oktav med det blir inget bra. Jag böjer näsan åt vänster så det slutar vissla, men det blir obekvämt att hålla armen i luften så jag lägger ner. Ho-hooo! Ramla ner uggla, ramla ner tänker jag argt. Men vad spelar det för roll att den låter när jag har någon bredvid mig som snarkar? Ugglans ljud är egentligen inget mot Mannens förbannade oljud, och inatt snarkar han minsann lite högre bara för att liksom jävlas med mig. "Sna-a-a-ark", sedan jätteuppehållet Egon. Har han dött? "Sna-a-a-rk". Nej nu andades han ut. Tur. Jag puffar på honom. Han vänder sig mot mig och kramar om som om jag vore en nallebjörn. Mannen är stark och jag bryter mig argt loss. Han mumlar och fortsätter snarka, så jag får fuktig utandningsimma i nacken.

Jag skulle vilja hugga en syl i vaden på honom. Förresten, vad sällan man hör ordet "syl" nu förtiden! Förr använde man sylar i slöjden och så där, men det vete katten om man gör nu? Undrar hur många sylar som tillverkas varje dag i en verktygsfabrik? Det kan inte gå åt så många från järnaffären? Kan man tillverka nåt annat än sylar i en sylmaskin? Typ stänga av och sedan trycka på nån knapp så kommer det ut bågfilar istället?

Ho-hoo! Ugglan ÄR kvar. Jag har nu legat vaken i 45 minuter. Klockradions siffror lyser med ett hånrött sken "du kan inte sova du kan inte sova, ha-ha" Jag smyger upp, man vill ju inte väcka den snarkande "älsklingen". Egentligen borde jag stampa som en klumpfotad elefantman. Går så tyst jag kan nerför trappan och linkar in i köket. Tänder lampan och halsar Cocacola från en 2,5 litersflaska. Mumma, och man blir ju så trött av cola så man kan somna om, smart.

Jag står naken och huttrar med pattarna hängandes nere vid handukskrokarna som lätt mjölfyllda fryspåsar vid köksön. Jag skummar genom "Vi i villa" som ligger där och hittar en tamburmajor från Ikea som jag inte sett förut. En sån måste vi ha i hallen! Jag går in på toa och kissar, ser mig i spegeln och upptäcker att jag råkat raka bort halva utkanten på ögonbrynet innan jag lade mig. Ibland orkar jag inte noppa med pincett så då lånar jag Mannens hyvel, och oftast går det bra. Inte nu dock, men det kan man fylla i med penna. Herregud, det finns de som har cancer, jag ska inte klaga. Jag har ju ett helt ögonbryn på andra sidan dessutom.

Smyger upp till sängen igen. Ugglan verkar ha ramlat ner eller mer troligt, flygit bort. Bara blåsten hörs. Och Mannen-jävel som snarkar med hela sin själ och med hela sin kraft. Jag ligger och tänker på bloggen. På min FRA-bevakning där jag kan se var alla kommer från som går in. Otroligt många från Ödeshög som aldrig, aldrig någonsin lämnar en kommentar. Det finns de som går in dagligen, som typ traskar runt i foppatofflor fast det snart är jul och som hellre skulle dö än att berätta att de läser min blogg, än mindre kan de hälsa.

Det är som att sno Lions äckliga mintrullar (som smakar stelnad tandkräm) på jobbet utan att någonsin lägga i en tia för det. Jag borde skriva om det tänker jag. Eller kanske inte, man vill ju inte reta upp folk, och jag vill ju bli läst. Men jag vill också få en kommentar någon gång ibland. Snyltläsare som aldrig kan identifiera sig är som såna där små fiskar som käkar från valens rygg. Små fiskar med foppatofflor.

Klockan visar på 04.30, jag har legat vaken i 2 timmar och en kvart. Härligt, särskilt som det är personalmöte klockan 8.00. Jag får lätt panik. Varför drack jag cola för?!? Kunde lika bra bryggt en kanna kaffe, mitt pucko.

Kommentarer

Gustaf:

Bloiiink!!!



PERSONALMÖTET HAR BÖRJAT!! 

Ja? Men jag sitter ju här på mötet tänker du.

Just det. Men varifrån kom "Bloiiinket" då???

Shit, tänker du. Somnat I mötet.

En tyst bön: Måtte jag inte ha skruvat dygnet nu så jag missar resan till Rom...



Taxåmyxi för ett av de längsta (kanske DET längsta - vilket j-a ord, ser ju jättekonstigt ut plötsligt - "läng-sta"... ja ja) 

Var var jag? Gaah, det verkar smitta, det där "längsta".

Skitsamma. Tack! Du är bäst. Ja, ihop med nåra andra bloggare då. Ja, förutom jag själv såklart. Som inte bloggar. Men har "kommentarssjuka".



Rock on. Å ro hit med colan, jag ä morgontrött!!!

2009-11-18 @ 08:26:45
Tina:

Jag läser din blogg Linda:) Du gör din blogg riktigt underhållande att läsa.

2009-11-18 @ 08:34:52
"Golgata-snubben m tandkrämssmak":

Skulle man skriva nåt här om man snott en mintrulle?

Den uppmaningen är ju som hämtad från den där "kyrkliga" (...) filmen, Life of Brian: "Korsfästelse, någon?"

No way jag kommenterar.

En gång till.

2009-11-18 @ 08:54:05
Bettina utan foppatofflor----:

Så roligt och humoristiskt som du skriver så ta å fixa ihop en galen barnbok....jag vill måla bilderna! Du måste...den kan handla om vad som helst....men med mycket humor och fula filurer!

2009-11-18 @ 09:52:25
Ann-Sofi Brax:

Ha en skön utflykt till Rom!

Jag kommer aldrig skämmas över att jag läser din blogg, den är ju underbar!

2009-11-18 @ 09:53:34
Fiffi:

Tamburmajor kan vara det enda ord i ordlistan som används mindre än syl och du lyckades pricka in båda i samma inlägg.



I bow my head for thiiiii.

2009-11-18 @ 11:07:39
Catten:

Nä alltså, jag fortsätter nog att snylta in - även om jag inte är från Ödeshög....

2009-11-18 @ 11:37:39
Helena:

Jag är en typisk snyltare, följer många bloggar slaviskt men kommenterar aldrig! Så, varsågod, min första kommentar ever går till dig...

2009-11-18 @ 14:50:04
fröken Elin:

Det kan vara den ugglan som bodde i grannens lagård tidigare, för den gillade visst inte att vi tog ner alla träd.

Du har skrivit det där inlägget jag inte vågar skriva. Men jag är inte lika etablerad som du ännu, så jag vill inte skrämma iväg de få läsare jag har. Undra om det är lika ok att snylta på andra saker? Någons morgontidning, diesel, el, fiskevatten, jaktmarker, rödvinsdunken... Tänk på mig när du kollar finfina handväskor i Roms lyxkvater!

2009-11-18 @ 17:20:07
Marina:

Jag snyltar nog mest också, även om jag någon gång har lämnat en kommentar.

Å så är jag inte från Ödeshög....och inte heller från Sundbyberg som det står varje gång jag går in på någons blogg. Förstår inte varför det står just så när jag befinner mig i Huddinge.

Nåväl....ha en skön resa! Jag snyltar vidare.

2009-11-18 @ 18:09:52
Maria:

Jag snyltar och snortar hej vilt!

2009-11-18 @ 22:09:40
Ingela Pling:

Skrattar ....gör jag ofta när jag läser din blogg!!Läser varje dag,otroligt underhållande!!Sambon undrar vad jag håller på mä när jag sitter o asgarvar framför datorn....Så, jag fortsätter att snylt läsa varje dag;)så du bara vet..

2009-11-19 @ 20:32:13
Åse:

Jag är med Bettina på en bokidé. Du har talang Furman helt klart. Har till och med fått mannen att läsa dina inlägg.

2009-11-20 @ 17:44:56
Mia:

Ha ha jag får väl också krypa till korset och erkänna att jag mest snyltläser men utan foppatofflor. Hälsar gör jag i alla fall. Även på sådana som jag inte känner. Bara för säkerhets skull. Är så fruktansvärt dålig på att känna igen ansikten och i Ödeshög räknas det som en dödssynd att inte hälsa. Så jag hälsar. Överallt och hela tiden! Och jag tycker också att du och Bettina borde skriva en bok ihop. En given succé!

2009-11-20 @ 23:16:05

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.