Resfeber (antagligen del 1)
Jag tittar på den bästa vädersajten, yr.no, och den visar att det ska vara kring 20 grader i Rom. Min hjärna vill inte riktigt fatta. Alltså det är ju samma temperatur som här i juli typ?

Jag har fortfarande inte en aning om vad jag ska packa, och som alltid gör jag det en timma innan avfärd, jag drar på det in i det längsta. - Av den enkla anledningen att jag egentligen helst stannar hemma. Här visar sig min mammas gener kan man säga. Hon är av den sort som får ågren av att ta gratisbussen till Ica 6 km. Riktigt så illa är det inte med mig, men ska jag åka vill jag helst ha med mig familjen.

Nu blir det en resa med jobbet. Vi ska bo på Heliga Birgittas kloster i tokcentrala Rom, eller "Gittans crib" som jag tycker låter lite mer avslappnat.

Vi ska förstås kolla in kyrkor och annat gammalt. Jag skulle kunna stanna hemma och titta på "Gladiator" istället. Då får man se det mesta innan allt vittrade sönder eller pajades under nåt krig.


Något annat som oroar mig är flygandet. Av någon märklig anledning ska vi flyga från Göteborg till Köpenhamn, och där byta flyg till Rom. Samma procedur för att komma hem. Fyra take off's och fyra landningar (de kritiska momenten har man ju fattat) - Alltså öka chansen att störta med hundra procent, är det så jävla smart?!?

Men det är väl som de säger, se Rom och sedan dö?



Kommentarer

Anonym:

Inside info:

17 grader pa dagen men kallt och fuktigt pa kvallen. (Har sjalv vinterjacka halsduk och vantar.) Ta med litet paraply for det kommer skurar hela tiden. Gittans crib ar i sten..sa tag med varm ful pyjamas.

For att matcha de italienska pumorna (nja inte birgittorna kanske men) tag med en stass liknande Ajj-Kajjs att glida in i till middagen.

/Ajj-Kajjs lillasyster i Rom som smyglaser din blogg ibland...:-)

2009-11-16 @ 11:09:11
marcela:

Vet om din ångest inför att resa från familjen, du får trösta dig med att det finns gott Amarone-vin som du kan trösta dig med. Du får väl titta in till kaptenen på flyget och se om det kan lugna dina flygnerver...det finns det andra som gjort. När du kommer hem får ni slita er från östergötland och hälsa på. Vi syns annars på nyår och i år blir det lite fler raketer! Kram och ha en härlig resa.

2009-11-16 @ 14:21:54
Ting:

Jag åkte också med mellanlandningar båte på ditresan och hemvägen.

Ganska jobbigt faktiskt.

Men Gittans crib var fantastisk.

Man blir väldigt uppfylld av historien.

Jag antar att ni inte ska sova just i hennes gamla rum, så det blir säkert trevligt!

Hoppas ni får en fantastisk vistelse i Rom.

Och ja, det är så varmt.

När det är sol.

Jag hade min vårjacka med mig och en fleecetröja ifall det skulle bli kallt.

Det var precis lagom.

En kväll gick jag med tunn klänning, barbent och med klackskor.

Helt underbart!

2009-11-16 @ 15:57:53
Gustaf:

Kan förstå din "oro" över ressällskap, men säger bara: Veni, vidi, VICI!!!

2009-11-16 @ 17:29:25
Tigerlilja:

Pyjamasen tror jag är en klok investering. Och jag skulle åka på stört om jag erbjöds, så det blir säkert jättebra. På varje resa finns det nån som behöver tempurkudde etc, fast det känns lite så där när man själv ska dela rum med den. Säg till att hon får gå ner till frukosten själv, eller gå helt enkelt in i badrummet och stanna där.

2009-11-16 @ 18:30:55
Markattan:

Och en annan undrar ju vad i hela friden det är för fel på tempurkudden nu då?

I övrigt önskar jag en trevlig resa.



Markattan

2009-11-16 @ 18:39:31
Malin Nordqvist:

En resa till ROM Linda....ROM!!!!!!!!

Skit i om ni störtar.

PÖSS OCH KRAM (och ha så kul)/ Malin

2009-11-16 @ 22:09:17
magda:

Du kan ju dricka vin så blir det roligare! Om rumsgrannen blir en fisande, laktosintollerant och högkyrklig människa menar jag. Glöm inte att italienarna är snygga att titta på! Du kan se det som en studie helt enkelt. I vackerhet. Och allt blir ju ännu finare med vin i kroppen! Även nunnor och gamla byggnader! Det är roligare att krascha full också tror jag. Då skiter man i att rädda andra och klampar bara på.

2009-11-16 @ 22:19:19
fröken Elin:

Köp en väska i Italien vettja! Det är lösningen på alla problem! Och ta med öronproppar. Sist jag delade rum med en som snarkade fick jag tillverka en av toalettpapper (öronpropp alltså, inte väska).

2009-11-16 @ 22:34:52
Den hemska tvillingen:

Ha det så kul och tänk på alla plan som lyfter och landar som faktiskt gör det utan att störta i förhållande till de som gör det. Det är försvinnande få som störtar.

2009-11-16 @ 23:13:21
Flygis:

Tänk på att jag de senaste fyra dagarna har gjort 16 star/landningar.

Inte dött.

Tänk gärna på att jag har gjort typ 47dag ca 4-5 ggr i veckan bara de senaste 3 åren. Innan dess födde jag tre barn, men innan dess gjorde jag 2 om dagen i två år, fem dar i veckan.

Inte dött.

Det är ju inget lotteri precis,allt är ju mkt noga uträknat. Ha kul, njut av resan!

Att flyga är ju det BÄSTA som finns! Inte glömma det!!!!

Dessutom är ni ju flera som kan be böner ombord, det hjälper vid en eventuell krasch!!

Kram och ha kul!

2009-11-17 @ 06:47:55
furman:

Tack alla för tips och peppningar!!! Men jag stannar hemma istället.



Nej jag bara skojar, klart jag ska åka. Det blir nog bra det här. Jodåsåatte....

2009-11-17 @ 10:28:27
Magda:

Alltså. Tänk OM Flygis skulle vara värdinna på din flight? Tänk! Bara DET kan ju vara värt att våga!

2009-11-17 @ 14:25:57

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.