Lite seriöst efter chokladmasken...
Jag vill  bara avsluta med ett torrt men ack så viktigt inlägg.

För några dagar sedan så beslutades det att Svenska kyrkan ska viga homosexuella par precis som vilka par som helst. I mitt tycke är det en självklarhet, MEN jag är faktiskt stolt över att min kyrka inte bara vänder kappan efter vinden hur som helst.

Det har diskuterats hur mycket som helst, och det är en tjock stor stenkyrka som ska rubbas efter vårt samhälle. De präster som jobbar där ska välsigna och viga med hela sin själ och med hela sitt hjärta.

Jag gläds åt att det går sakta men åt rätt håll!

Kommentarer

anna:

o jag tycker tvärtom.-) tycker inte kyrkan ska viga homosexuella alls. inte för jag har nåt emot homosexuella. men eftersom kyrkan är baserad och uppbyggd på en TRO en TRO att vi skapades till man och kvinna av gud själv. så går inte det ihop med man och man eller kvinna och kvinna.

det är lika dumt som att säga att muslimer ska ha kristna ritualer eller att man går in i en vegetarian-affär o kräver kött....

däremot borde det vara en självklarhet med att vigas i stadshus eller så, men inte blanda in en tro, som inte inkluderar homosexualitet, utan tror TROR på en man o kvinna. det blir liksom så knäppt...

men det är ju bara min åsikt.....

2009-10-31 @ 23:43:42
furman:

Men nu går du efter gamla testamentet, i det nya säger Jesus nåt helt annat!!! Men visst, alla har rätt att tycka vad de vill och tolka hur de vill....

2009-10-31 @ 23:55:41
Kattis:

Och jag tycker att det är trist att det ska vara så segt och ta tid - jag tycker att de flesta i kyrkan skulle ha haft rätt inställning vid det här laget och bara väntat på det här beslutet. Att det drar ut på tiden innebär att många fortfarande kommer vara neggo. I vissa församlingar kommer majoriteten av präster inte ens att viga och istället ta in vikarier. Så mycket för den öppna kyrkan.



Men jag har ju jobbat där så jag visste väl med mig att det skulle bli så. Några präster borde inte få jobba i en öppen svensk kyrka...



Men det är ju min åsikt. Och jag respekterar att folk har andra tankar. Jag är glad att vi har demokrati. Och att majoriteten i ledningen har åsikter som stämmer med mina.



Oj, vad jag hade åsikter...

2009-11-01 @ 09:45:20
anna:

nja jag är inte så insatt som man borde vara, jag jobbar ju ändå inom kyrkan:-) men jag förstår liksom inte grejen. varför ska dom vigas i en kyrka, inne i en byggnad som är uppbyggd efter en tro på en man och kvinna tillsammans? vad är det som är så viktigt? lika för alla såklart, men inte inom tros-samfund.

nu har jag kanske missuppfattat nåt, men menar du att det står i nya testamentet att man och man ska älska varandra, eller kvinna och kvinna ska självklart äkta varandra? eller står det mer att "jesus säger älska alla"?

bara av nyfiken het av en novis, har jag missat nåt. tycker jesus att det är accepterat och helt okej att två människor av samma kön ingår äktenskap?

det är ju lite krångligt det där,

men ändå. vad är det för glädje att viga sig i kyrkan som homosexuell när den tron baseras på något annat än deras tro?

då är det väl bättre man har en ritual någonstans där man inför gud (som jag ändock tror är en helt kärleksfull gud som inte säger nej tillvarken lesbiska eller bögar)

men just SVENSKA KYRKANS gud, är ju en helt annan "gud" och varför vilja gå längs med kyrkgången där väggarna osar "nej"?



bara för att det är en "rättighet"?

det är ju en tro tänker jag. en TRO på gud o adam o eva...inte en tro på adam och adam?

men visst får alla tro vad dom vill, men det är lite märkligt...



fast å andra sidan tycker jag att det är märkligt att homosexuella så gärna vill bli accepterade i samhället, medans dom samtidigt kör en gay-pride-festival o står på lastbilsflak i stringkalsonger och omar sig....

varför provocera? vem vill att homopar ska få adoptera, om man sitter i tevesoffan o ser femtio karlar stå i läderkalsonger och en fjääderboa??

missförstå mej rätt, men jag skulle inte vilja att mina ungar skulle bli ex bortadopterade till ett sånt par som inte har mer intrigitet än så...



men jonas gardell o mark skulle gärna få:-))



äh långt knasigt inlägg, jag menar inte att man ska vara en grå svensson, alla får vara unika, men att verkligen spela på sexuallitet och vråla om rättigheter hit o dit... det är inte rätt väg att gå...



så tänker jag.

men att man som människa blir förälskad i en kvinna trots att man är kvinna själv, är bara vackert och inget problem alls.

eller man och man då.



men kyrkan är lååååångt ifrån det tänkandet och det ingår inte i deras tro.



puss o kram

2009-11-01 @ 09:52:10
furman:

anna, jag vill bara tipsa om biskop Martin Linds fina debattartikel http://www.dn.se/opinion/debatt/ja-till-homoaktenskap-1.575645 och önskar att du inte blandar ihop alla homosexuella med pride festivalen. Det är som att säga att engelska män och kvinnor inte heller borde gifta sig i kyrkan för att man sett de osmakliga engelska dokuprogrammen från Ibiza där de super och visar pattarna på dansgolven...

2009-11-01 @ 10:23:57
Sus:

Men PRIDE är en fest. Tänk på alla som klädde ut sig igår på Halloween. Same same faktsikt. Och det finns många som inte klär ut sig på Pride.

Jag vill förövrigt inte adoptera bort mina barn till någon ;-)



2009-11-01 @ 10:24:24
Gustaf:

Intressanta ämnen du fångat upp här nu "på slutet".

Finns nog lika många åsiktsvarianter i detta som det finns såväl medlemmar som icke-medlemmar...

2009-11-01 @ 10:48:27
Tigerlilja:

Fast när M Lind skriver att Bibeln inte talar om enkönade äktenskap på den tiden eftersom det inte fanns, så är det väl en lite bristfällig argumentation. Samkönade relationer fanns det gott om i Nya testamentets tid, och det är nog svårt att hitta en positiv attityd till dom. Att kristna ska behandla alla människor väl, för vi är alla Guds skapelse, det är för mig en självklarhet.

2009-11-01 @ 11:29:14
Fiffi:

Jag måste bara lägga in en blänkare med tanke på annas kommentar:



"varför provocera? vem vill att homopar ska få adoptera, om man sitter i tevesoffan o ser femtio karlar stå i läderkalsonger och en fjääderboa?? missförstå mej rätt, men jag skulle inte vilja att mina ungar skulle bli ex bortadopterade till ett sånt par som inte har mer intrigitet än så..."



Personligen, om jag var tvungen att adoptera bort mina barn skulle jag med GLÄDJE ge dom till läderhomos med fjäderboa! Glada män med livlust och självdistans som gillar maskerader, finns det bättre pappor än så?

2009-11-01 @ 14:17:43
anna:

wow lite av en disskussion:-) kände bara för att kommentera, ett inlägg som bloggägarinnan (som jag förövrigt tycker är jätterolig) med en annan åsikt än hennes. trodde man fick det:-) och tyvärr så är jag en vanlig medelsvensson som inte har någon erfarenhet av hoosexuella mer än dom jag ser på ett lastbilsflak på teve.-) har aldrig träffat en som är "öppet" homosexuell vad jag vet...bor ju i en liten håla i småländska skogarna...



MEN och jag säger bara MEN...jag förstår fortfarande inte. jag vill inte lova min älskade blivande man, evig kärlek inför en gud och hans hus, där han bara pratar om kvinnor älskar kvinnor ( om vi nu tänker tvärtom).

det känns mer som att det är sååå viktigt att alla ska vara jämlika än vad löftena betyder liksom.



men det är bara vad jag tycker. och jag förstår inte mej på en grupp som är så "omdiskuterad" och som så många människor är anti mot, att dom väljer att ännu mer gå ut o hävda sig genom fjäderboa och stringpaljettkalsonger. maskerad eller inte, anser verkligen inte man kan jämföra det med halloween. OM homosexuella, och nu menar jag i ALLMÄNHET, vill att det ska vara lika för alla, att dom ska accepteras och att dom ska få vara just det dom är, en vanlig man förälskad i någon av samma kön, VARFÖR går dom då ut och kör en show som bara spär på våra fördomar?

ska det vara någon omvänd ironi? eller vad är poängen.

å ENA sidan ska dom få stå i paljettkalsonger och jucka i teve, å andra sidan ska dom få gå nerför altargången i en kyrka och vara en svensson.



nä jag vet jag drar alla över en kam. men det är så oäkta att sträva efter att vinna något med att dra in en urgammal religion i sin kamp för jämlikhet. varför?

varför kämpa mot en TRO?

det är ju ändå en tro. oj det blev långt och kanske är jag inte välkommen här på blogg mer,



men vi är ju alla olika.....

2009-11-01 @ 22:28:44
Furman:

Klart du är välkommen, vi har bara väldigt olika uppfattningar om detta... Det är ett fritt land och du är fri att tycka vad du vill.

2009-11-01 @ 23:17:43
anna:

åh trevligt, jag hänger gärna här för det är en av dom roligaste bloggarna jag läst.-) får jag länka från min???kram

2009-11-02 @ 06:46:19
Fiffi:

Måste diskutera lite mer med anna känner jag ;)



"å ENA sidan ska dom få stå i paljettkalsonger och jucka i teve, å andra sidan ska dom få gå nerför altargången i en kyrka och vara en svensson" skriver du. Vet du varför homosexuella gör sånt? Därför att dom, precis som vi heterosexuella, är alldeles vanliga, ovanliga, konstiga, svenniga, annorlunda, bonniga och unika. Det finns alla sorter. Alla bögar står inte på lastbilsflak i stringpaljetter och juckar i TV. Alla flator vill inte gifta sig med vit klänning i kyrkan. Jag tror att du vet det du med. Eller hur?

2009-11-02 @ 20:48:14

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.