Man borde skära bort Skåne.

Igår kväll satt jag, Mannen och tjejerna och kollade på Tv. Det var någon skåning som vi störde oss lite på (inte Anna Anka, det är barnförbjudet) minns inte ens på vem eller varför.

Mannen kom på en jättebra idé.


-"Man skulle skära bort Skåne och putta ut det i havet".
-"Ja, haha, det skulle man"! skrattar jag och ser hur hela Skåne jämns med södra Ljungbytrakten skärs bort och glider ut mot Öresund, typ krockar med nån dansk ö eller nåt ....Sen börjar jag tänka.....


-"Tjejer, ni förstår att vi bara skämtar va, att vi inte har något emot Skåne eller skåningar?"
-"Bara för att de inte kan prata normalt", flikar Mannen in.
-"Nej, men sluta, allvarligt. Tjejer, det förstår ni va, att vi bara skämtar?"


Filippa suckar och himlar med ögonen.
-"Mamma, klart vi gör, vi fattar väl att de inte är sämre människor bara för det".

Matilda nickar instämmande och svarar med allvarlig ton:-"ALLA människor är lika mycket värda."

Jag pustar ut. Man vill ju inte att barnen ska bli lika kategoriska som vi.


-"Ja men skåningar är inga människor" flinar Mannen.

Googlade fram den här bilden, fast här vill de tydligen gräva istället för att skära.


Kommentarer

Gustaf:

Då hade det ju blivit dyr importtull på nya bilen... för skåne e la inte med i EU...?

"Kompisflaggan" som Maja kallar den :-)

2009-09-29 @ 09:41:29
fru furman:

Kompisflaggan? Vadå den rög-gula Skåneflaggan eller vad menar du?

2009-09-29 @ 10:05:17
Gustaf:

Nä, vi åker ju förbi Volvo varje dag och hon undrade vems den blå flaggan med fina stjärnor var. Jag försökte va pedagogisk å sa att det var en flagga för nåra länder som e kompisar. Så det är i hennes tycke helt enkelt en "kompisflagga". Även om hon vet att det heter EU-flaggan oxå.

2009-09-29 @ 10:43:38
fru furman:

Jävlar vad pedagogiskt. Jag skulle snarare berätta för mina barn att det är en flagga för alla länder, vare sig de bryr sig om mänskliga rättigheter eller ej. Se på Turkiet skulle jag säga. Och de skulle inte fatta nåt.

2009-09-29 @ 11:06:26
Gustaf:

Nja, det är ärligt talat en svår avvägning hela tiden ju, var man ska lägga ribban...

Jag tänkte nog bara mest på grundtanken med EU, än alla avarter av länder som ska va med nu... Men jag har fortfarande efter ca en månad inte kollat upp hur många stjärnor det är.

Och nu är det lunchtajm på stan! Google får vänta lite till ;-)

2009-09-29 @ 11:48:08
Flyer älskar Skåne.:

På tal om både ribba och skåningar, hörni. Jag har hånglat (kan man fint uttrycka det) med en skåning. Det var naturligtvis före min man men det var i mina ögon rather trevligt. Vi säljer inte Skåne. Skåne gör mycket bra. Iallafall en sak. Tur att den här bloggen har lösen.

2009-09-29 @ 13:51:14
Kerstin:

Vafaen e de för sätt??! SKÄMS!

2009-09-29 @ 15:09:10
fru furman:

Osloskånskan aka Kerstin, jag tänkte på dej när jag skrev det här inlägget faktiskt. Förlåt. hehe....

2009-09-29 @ 15:50:32
Tigerlilja:

Eftersom du drog gränsen rätt långt norr om Skåne dessutom undrar jag bara - VAD MENAR DU???

2009-09-29 @ 15:59:33
Anonym:

Tigerlilja, vad jag menar? Åå, inget alls, mer än att jag berättar om hur vi låter hemma i soffan.... Och att jag var lite orolig över att barnen inte ska förstå vår "humor" .....

2009-09-29 @ 16:11:50
G:

Haha, ja tur bloggen har lösen... Det där sista lät tvetydigt ;-)

2009-09-29 @ 16:33:18
furman:

Eller menar Tigerlilja att hon blir stött över det faktum att jag drog med mig en stor bit av Småland också? Jamen, alltså södra Småland är ju samma som Skåne. Det är väl ostkaka och spittekaga och krösamos överallt där nere. (fnissar åt mig själv, jag är så härligt kategorisk, tycker ni inte!?!Hihi!)

2009-09-29 @ 16:37:29
G:

Och Småland gränsar ju till Östergötland skära,skära

Haha, DU, kategorisk? Näää... Hahahaha

2009-09-29 @ 16:46:06
Kerstin:

Spettkaka är SKÅNSKSKÅNSKSKÅNSK!!!! Och är inte gott...

2009-09-29 @ 17:48:21
Tigerlilja:

Spittekaga äter vi INTE. Isterband däremot. Jag skulle visserligen utan större ansträngning kunna promenera till Skåne, så om du hugger av så får jag nästan havsutsikt. Ska fundera på det.

2009-09-29 @ 20:13:08
fröken Elin:

Gustaf: Av någon anledning, som jag inte minns, fast det hade nog med euro att göra, talade vi om EU i klassen häromdagen. Jag sa att det var en som en klubb olika länder kan vara med i, ungefär som att vara medlem i Pollux. En del i den klubben har samma pengar. Jag ska nog dra den där om kompisar nästa gång.

2009-09-29 @ 20:26:56
furman:

Allvarligt, jag hade aldrig tänkt att skära bort Skåne själv. Visserligen tränar jag styrketräning på gym sedan tre veckor tillbaka, men så stark är jag inte. Ni kan alla ta det lugnt.

2009-09-30 @ 13:02:49

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.