Husbilsrapport.

Jaha, då var vi hemma efter första rundan. (Nästa vecka fortsätter vi med svenska västkusten.)
Vi avbröt med Sixtens polypoperation idag som gick jättebra och Heda marken som är på lördag.

Legoland var första anhalt där jag, som ni vet, sket ner alla muggar som fanns. Och dyrt var det med, så vi drog vidare ner till Tyskland och höll oss utmed kusten i norr. Billigare och ... ja billigare helt enkelt. Danmark hade enbart en rolig sak med sig och det var ortsnamnen: Bajserup Lilleballe och Ballerup. Det hade vi kul åt i flera timmar.

I norra Tyskland har man lagt sig till med en klurig hälsningsfras som jag inte kände till innan. Alla, jag menar verkligen ALLA hälsade "moi moi" till oss, och eftersom jag flitigt såg alla "Moi mukulat" för invandrarbarn på utbildningsradion som liten unge, vet jag att det betyder "hej små knattar" på finska. Jag blev således verkligt förbannad över att de tog oss för finnar och att vi möjligen i deras ögon även var små knattar.

Jag hälsade alltså prompt med "guten tag" för att poängtera att jag definitivt inte är en gråglåmig finsk medborgare med dåligt ölsinne och kniv innanför västen.

NU vet jag att det heter "moin moin" och betyder "hej" eftersom de typ vill efterapa "morn' morn' " eller nåt (ja ni som hänger med vet ju att Danmark ligger straxt ovanför.)

En rolig sak med tyskar är att de är hopplöst töntiga i stilen.

Om man upptill ser ut som värsta punkaren med svart hår och nitar i näsan, bär en tuff Slipknot (väldigt hårt band som skriker argt till trummor)T-tröja med kedjor så har man liksom kommit av sig på halva vägen. Nertill är det jeans som är breda över låren utan stretch som på en 60-åring, och bruna fotriktiga fritidsskor med resårsnören och märkligt formade sulor för att vara extra fotriktiga. Gärna en färgglad fleecejacka under armen om det blir kallt och kanske en liten ryggsäck i miniformat där bak, innehållandes en vindtät jacka om det börjar regna. Töntar.

Jag har insett att husbilslivet faktiskt är min grej, jag gillade det skarpt förutom en dag när jag nästan hade ihjäl mina barn bara med blicken när vi endast blev kvar tio minuter på en underbar strand med fin-sand för att de citat:"vill åka hem"  -en hel dag i solgasset åt fanders. Jag var som en bålgeting och vägrade följa med på Mc Donald's, istället satt jag kvar utanför husbilen i en solstol och tjurade. Det gav mig beiga ben istället för de mortadellafärgade jag hade innan, så jag blev faktiskt snäll sen.

En grej som jag hade lite svårt för är dock att man som husbilsförare bör vinka till de andra husbilarna man möter, ungefär som "tjeena kompis, jag har också husbil" och det tycker jag är lika töntigt som att applådera när flygplanet landar på sin destination. 

Men ändå kunde jag inte låta bli att prova lite, så genom hela Danmark vinkade jag frenetiskt åt alla husbilar vi mötte till min makes stora förtret. Och så spelade jag Rasmus Seebachs "natteravn" alldeles för många gånger.
- Enligt honom. 

Fussrichtige shue für der "tuffe und klatchige" jungen!




Kommentarer

Åse:

Välkomna hem och tack för underhållande rapport :)

2010-06-30 @ 16:39:07
äjj-käjj:

Ja, herre! Min man är en stor förespråkare för husbil. Prata aldrig med honom! :-)

2010-06-30 @ 22:49:43
T:

Hejzan!! =)

2010-07-01 @ 10:49:27
Catharina:

Vi var på Legoland förra sommaren.

Barnen älskade det men det var riktigt dyrt där....



Låter härligt med husbil!

2010-07-03 @ 16:40:14

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.