Ett inlägg utan egentligt innehåll...
Huset är påskpimpat och fredagsmyset har stillat sig så pass att det bara är två barn kvar i soffan.

Jag ligger just och klurar på om jag ska rycka några strån ur ögonbrynen som jag missade igår eller om jag bara ska skita i det och ta mig ytterligare ett glas rosé.



Förövrigt vill jag meddela att de ljus som man kan köpa i en vanlig affär brinner 20 minuter längre än ljusförsäljarens svindyra "tealights."  Bara så att ni vet. Om jag hade en röd soptunna så hade jag argt kastat de dyra där i.

Nej det hade jag inte, jag är för snål.

Kommentarer

Ståhlmannen:

Och det var bara ett värmeljus, xD

Tur att du inte köpte de där lila och silverfärgade snobbljusen (Y)

2010-03-26 @ 22:10:39
fröken Elin:

Jag säger tack för rosé!

2010-03-26 @ 22:50:31
Åse:

´Själv har jag precis gått tort på rödvin och alarmerat mannen om detta.... såja då var det avhjälpt... rosé för tusan.... döva först sen rycker du =)

2010-03-27 @ 20:05:26
Äjj-Käjj:

Vem bryr sig hur länge ett ljus brinner när de är så skitbilliga på IKEA ändå...? Och så kan man blanda ut dem med ett och annat Clean cottondoftande värmeljus från Yankeecandles ( luktar godare än bebishuvud )så luktar det nytvättat i huset i flera timmar. Men ja, jag är också lite snål och kör ibland en tvätt emellanåt. Det är billigare än de där jävla ljusen.

2010-03-27 @ 21:03:08
Gustaf:

Äjj-Käjj o Elin,

om försäljerskans säljsnack innehöll "lägre temperatur" kan man tolka det som två saker...:

Dels innehåller ljusen mer paraffin (som smälter vid lägre temperatur än stearin).

Dels är det troligen ungefär samma temperatur i själva lågan (som Ä-K påpekar), ca 600°, varför det spelar mindre roll vid vilken temp som ljusmassan förgasas...

Att det är lättare att diska ur talar än mer för att det är mjukt, billigast möjliga paraffin som använts (smälter av bara varmvattnet ju...) och inte ett uns stearin.



Detta skulle JAG sammantaget tolka som negativt, eftersom jag vill ha ett ljus som brinner länge (=mer stearin i) och ett ljus som inte fattar eld vid för låg temp (själva det smälta paraffinet kan ju börja brinna på ytan och flamma upp).



Just my two cents....



PS. Vill man va miljösnubbe kan man säga att paraffin framställs av råolja, därför kan det lukta lite så "bensin/diesel/fotogen"-aktigt.

2010-03-27 @ 23:11:17

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.