kött-bu-llar-och-lin-gon-sylt
Matilda har börjat spela fiol.


Vi försökte verkligen få henne att välja ett annat instrument. Jag har ju lyckats övertala förr. Vad som helst men inte fiol tänkte vi. Nästan hellre nyckelharpa.

Självklart var det just fiol som stod överst på önskelistan, inget annat. Fick hon inte börja med det så skulle hon för alltid vara olycklig.

Det vill man ju inte sitt barn, men vi berättade för henne att det är lättare att bli som Hannah Montana eller Amy Diamond om man kan lira gitarr. Vi gick till och med så långt att vi påstod att det bara är Orsa Spelmän och riktigt gamla människor som sysslar med fiol. Gärna såna med knätofsar och väst. Jag hade iallafall blivit avskräckt, men det rådde ingen verkan på Matilda eftersom hon minsann hade sett Alexander Rybak på TV.


Det är ganska mycket oljud här hemma nu. Det är snudd på tortyr kan man också säga.

Det värsta är att hon är så förbannat flitig. I början tänkte vi att det säkert går över, Filippa tyckte det var kul med sin gitarr första veckan, nu mer spelar hon bara vid tvång. Men inte Matilda, hon övar och övar på samma "melodislinga" om och om..... och om igen. Den här veckan ropar hon dessutom samtidigt (för att överrösta gnisslet) "kött-bu-llar-och-lin-gon-sylt," det är en ramsa som fiolläraren lärt ut.

Jag säger till henne att det verkar sitta jättebra nu, att hon nog inte behöver öva mer, men hon är inte nöjd, "den sista tonen sitter inte riktigt". Nähä. Okej.


Kommentarer

fröken Elin:

Jag har två dörrar mellan klassrummet och biblioteket där de övar. Nej, tre till och med, fast en står (stod) alltid öppen. Nej, jag bara skoja, hon är ju jätteduktig! Och nej, jag ler inte alls av skadeglädje när hon säger att hon ska hem och öva på sin fiolläxa riktigt mycket. Absolut inte.

2010-03-22 @ 22:15:23
en med knätofs:

fiol e ju jättefint jue...o vaddå knätofs?? vad är det för fel på de...hmmmm nu får du allt förklara dig lite blink



o vad glad för att det är Alexander rybak hon har för han spelar ju skitbra "halling"



i en storstad nära Ödeshög har de så att det instrument barnet väljer MÅSTE också en förälder lära sig...annars får barnet inte spela det...sug på den du =)

2010-03-22 @ 22:40:56
furman:

Ja men det vore ju jättebra, för då skulle hon tvingas spela trumpet, för det kan jag.Och det gnisslar inte så förbannat som fiolen gör. Det är mer som en rejäl elefantfis.

2010-03-22 @ 22:49:48
The Smokestoner:

Här hemma kör F triangeln, det räcker ganska långt... Med lite andra grejer som farfar har levererat så blir det ganska högt här med. Blockflöjt är jätte kul men kan man inte maxa det till en timme om dagen?

Sedan har vi ju en synt där man kan sänka ljudet, men stänger man av den och sätter på igen så blir det full fart igen. F lärde sig detta på 4,5 sekunder... puh

2010-03-23 @ 01:59:33
Ståhlmannen:

HaHaHa! Jag sitter ju och skrattar så mycket att katten flyger upp och ner på magen, hihihi xD

2010-03-23 @ 16:02:45
en med knätofs:

nej nej nej Fru Furman så enkelt är det inte...DU skulle va tvungen o lära dig fiol om barnet vill spela fiol ;)...det är inte barnet som är tvunget att lära sig det som föräldern kan...hehehe

2010-03-24 @ 15:40:53
Åse:

Ja jag förstår inte, jag blev inget uppmuntrad när jag övertalades av musikläraren att lära mig spela cello. Var glada för att fiolen är lätt att ta med sig... tänk cello, tänk basfiol....

2010-03-24 @ 19:33:37
Sus:

Haha! Ha så roligt =)!

2010-03-25 @ 06:39:47
A:

haha, trevlans x)

2010-03-25 @ 07:18:28

Kommentera inlägget här:

Hörrni, skriv något klokt!


Namn:
Kryssa i här så kommer jag ihåg dig. Tror jag.

Mailadress: (publiceras inte)


URL/Bloggadress:


Ibland kan tekniska omständigheter hos Blogg.se göra att din kommentar inte publiceras förrän efter några minuter, bara så du vet.